-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Ford Explorer:
Åpner endelig opp for bestilling – leveres fra sommeren
Ford åpner nå endelig for bestilling av Explorer, et drøyt halvår etter skjema. Leveringene av den tyskproduserte SUV-en starter til sommeren.
Ford tok en snarvei da de skjønte at de var på etterskudd. De gikk til konkurrenten Volkswagen og kjøpte deres MEB-plattform samtidig som de bygget om den tidligere Fiesta-fabrikken i Köln for raskt å komme i gang med produksjon.
Den nye helelektriske SUV-en er spesielt utviklet etter europeiske kunders ønsker og behov.
– Dette er den viktigste elbilnyheten for oss i Norge på lenge og representerer noe helt nytt i segmentet. Med nye Ford Explorer tilbyr vi en elektrisk SUV som har svært god rekkevidde både med og uten firehjulsdrift, rask hurtiglading og mange smarte løsninger for en god kjøreopplevelse. Med en startpris fra kun 399.000 kroner er denne totalpakken definitivt klasseledende. Dette er en modell vi vet mange nordmenn har ventet på, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
60 mil
Utstyrt med den største batteripakken, Extended Range, 286 hk og bakhjulsdrift har nye Explorer en rekkevidde på opptil 602 kilometer under ideelle forhold.
Versjonen med firehjulsdrift og den største batteripakken har 340 hk, dreiemoment på 679 Nm, og en rekkevidde på opptil 566 kilometer. 0-100 km/t går unna på 5,3 sekunder. Explorer med firehjulsdrift kan trekke henger på opptil 1200 kg.
Det importøren definerer som en meget godt utstyrt Explorer Extended Range med bakhjulsdrift kan nå bestilles fra 449.000 kroner. Utgaven med firehjulsdrift koster fra 478.000 kroner, så de fleste norske kunder vil nok bla opp differansen på 29.000 kroner for å sikre maksimal fremkommelighet på vinterføre.
Explorer vil i fjerde kvartal 2024 kunne bestilles med et Standard Range-batteri i kombinasjon med bakhjulsdrift. Da er den veiledende startprisen på 399.000 kroner. Samtlige priser inkluderer leveringsomkostninger levert Ski og 5 års fri service.
(saken fortsetter)
Rask hurtiglading
Med opptil 185 kW ladehastighet «tankes» modellen med firehjulsdrift og Extended Range-batteri fra 10 til 80 prosent på under en halvtime. Et avansert system for batterioppvarming skal sikre god ladehastighet under kjøligere temperaturer.
Ford fremhever bakkeklaringen til nye Explorer som er 19,3 cm på modellene med bakhjulsdrift og hele 20,2 cm på versjonen med firehjulsdrift.
Selv om nye Explorer med sin lengde på 4,47 meter er en kompakt SUV, har den god kapasitet for oppbevaring. Som 5-seter er det 450 liter bagasjeromsplass – lastet opp til toppen av seteryggen.
Helelektriske Explorer kommer også med en rekke innovative funksjoner. Helt nye SYNC MOVE gjør det mulig for sjåføren å personifisere sitt førermiljø ved hjelp av en stor 14,6 tommers berøringsskjerm, som også kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader. Under skjermen er det et oppbevaringsrom, «My Private Locker» som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.
I midtkonsollen under armlenet er det en 17-liters stor «Megakonsoll» – stor nok til å romme en 15-tommers laptop.
Høyt utstyrsnivå
Nye Explorer kommer med to utstyrsnivåer, den godt utstyrte Explorer og den mer eksklusive Explorer Premium:
Som standard er Explorer utstyrt med avanserte førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk. Komforten er ivaretatt via førersete med 12-veis elektrisk justering, korsryggmassasje og oppvarmet ratt. Den kommer også med opptil fem kjøremoduser og lydsystem med 7 høyttalere, inklusive en lydplanke.
Velger du Explorer Premium får du i tillegg sportsseter, 20 tommers aluminiums-felger, Matrix LED-lys med avanserte lysmoduser, flerfarget miljøbelysning i kupe, mulighet for panoramatak på mer enn 1 m2 og et premium 480 watt lydanlegg fra B&O med 10 høyttalere.
Bygges i Tyskland
Nye Explorer er den første modellen som skal produseres ved Ford Cologne Electric Vehicle Center i Tyskland, hvor selskapet har investert 2 milliarder dollar.
– Med nye Ford Explorer kan vi tilby en helt overlegen totalpakke i dette elbilsegmentet. Det er ingen i det norske markedet som i dag kan tilby en tilsvarende kombinasjon av svært god rekkevidde, det beste av teknologier, så rask hurtiglading og mulighet for firehjulsdrift – alt til en ekstremt konkurransedyktig pris. Det er vi svært stolte over å kunne gjøre nå, avslutter administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Tekniske data
Ford Explorer | Extended Range AWD | Extended Range AWD |
Rekkevidde WLTP (km) | 602/572 | 566/532 |
Ytelse (hk/kW) | 286/210 | 340/ 250 |
Aks. 0-100 km/t | 6,4 sek | 5,3 sek. |
DC-ladetid 10-80 % (anslått) | 28 min. | 26 min. |
Batterikapasitet, utnyttbar | 77 kWt | 79 kWt |
DC maks. ladehastighet | 135 kW | 185 kW |
Dreiemoment, bak | 545 Nm | 545 Nm |
Dreiemoment, foran | N/A | 134 Nm |
Forbruk (kWt/100 km) | 13.9/14.7 | 15.7/16.6 |
Maks. hastighet | 180 km/t | 180 km/t |