-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lanserer ny modell:
Mangfold hos Zeekr
Det begynner snart å bli litt krevende å følge med på modelltilbudet fra Zeekr. Den siste ser virkelig spennende ut.
La oss repetere: Zeekr er et av Geelys tre Gøteborg-merker. De som snubler i beina på hverandre fordi det ikke er lett for en enkel kunde å se forskjell på Volvo, Polestar og – nå – Zeekr som kan feire tre (3!) års jubileum i år.
Volvo kjenner vi. Polestar har vi etter hvert også begynt å bli kjent med, men Zeekr?
Det er for lengst kjent at de skal åpne i Norge og det ble hentet en Launch Manager fra en av Møller-importørene. Men bortsett fra en opptreden på elbilutstillingen på Lillestrøm for en måneds tid siden har vi ikke sett noe mer.
Og det lille vi har oppfattet av rekrutteringsinnsatsen her hjemme tyder på at tempoplanen er forholdsvis modifisert.
Viser muskler
Nå skal de i hvert fall vise litt muskler på hjemmebane. I tillegg til en butikk i Stockholm skal de åpne to pop up butikker – for en veldig begrenset tidsperiode – i Gøteborg og Malmø.
De presiserer at den i Gøteborg burde være av interesse for «buyers from southern Norway» - jeg går ut fra at de mener Østlandsområdet?
I Sverige (og Nederland) selges foreløpig to modeller: X og 001. X er det de kaller en by-SUV, 275 cm. akselavstand og 443 cm lang.
001 er – sier de – en Shooting brake. En attraktiv fem-dørs, fem meter lang på tre meters akselavstand. Kjente Geely-type tekniske spesifikasjoner rundt baut.
På hjemmemarkedet (altså i Kina!) har de også hatt en ganske stor SUV, nesten en Hongqi-junior, siden julen 2022, uten forsøk på å eksportere den.
Til sammen solgte disse tre modellene 117.700 biler i fjor – 35. plass på registreringsstatistikken.
Bestselger på kort tid
Hjemme i Kina slo de imidlertid til med sin 007 rett før jul. En veldig interessant bil, og på tross av modellbetegnelsen – litt mindre enn 001. Rett i strupen på Model 3 og med markedets raskeste lading: 610 km. rekkevidde på et kvarter.
Den ble Zeekrs absolutte bestselger den første måneden den var i fullt salg.
Men ikke før har de fått levert ut de første 10.000 så har de vært innom industridepartementet og vist den neste modellen de søker om produksjonstillatelse for.
Nå har vi bare sett bildene som Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) sender ut i forbindelse med lisens-arbeidet slik at jeg kommer kanskje til å angre på dette: Men Mix, som er modellnavnet, ser virkelig annerledes ut.
Jeg mener egentlig moderne, i den forstand at det ser ut som designerne (i Gøteborg) har begynt å tenke logisk og plassert innbyggerne i et rasjonelt hylster.
Vi er på en måte tilbake til den gamle loffen, den med litt krumming foran og bak og med store sideflater som også har svake kurver. Men alle avvik er minimale, bare nok til å skape karakter. Resultatet: sannsynligvis enkel inn- og utgang og god og komfortabel plass inni.
Vi er med andre ord tilbake til MPV-alderen – hva var det egentlig som var så galt med den?
Logisk og rasjonell
Denne har en akselavstand så vidt over den til 001, men med 469 cm er den 30 cm. kortere og en halv meter kortere enn 009. 310 kW motoren er den samme som i 007, og det er ikke nevnt et ord om firehjulsdrift.
På bildene ser vi ikke antydninger av dørhåndtak, og det er ting som tyder på at selene er festet til setene og ikke til rammen.
Vi får sikkert vite mer, men det mest interessante er egentlig at etter at Apple plutselig ditchet bilprosjektet sitt har det dukket opp antydninger om hvordan den bilen kanskje skulle sett ut. Her har Zeekr og Apple tilsynelatende tenkt forbausende likt.
Skjønt, forbausende. Dette er jo virkelig en logisk og rasjonell fasong for en bil.