-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk Lamborghini
Fra tyrefekting til baseball
Med en rekke av verdens superbil-kunder samlet, viste Lamborghini frem den første skikkelige metall&karbon-skissen av deres elektriske fremtid. Lanzador heter den.
To sidesteg før vi tar dagens tekst: hvorfor Lanzador? Jeg gleder meg til å høre forklaringen i den tradisjonelle okse-sammenhengen. Ifølge relevante oppslagsverk er imidlertid Lanzador det spanske begrepet for en Pitcher – hen som står på en haug og kaster baseballen til slag.
Det andre: det var først da jeg skulle lese meg opp på Lamborghinis elektriske historikk så langt, at det gikk opp for meg at Urus faktisk stammer fra 2017.
Du store verden som tiden går – jeg visste den ikke kom i går, men kanskje dagen før i går – ikke for snart seks år siden.
Relevant fordi selskapets hårreisende Terzo Mellinnio – Lamborghinis første helelektriske antydning – også stammer fra 2017.
Fjern fremtid
Vi kan åpenbart glemme noe så ekstremt som den konseptbilen – Lanzador ser ved første øyekast ut som resultatet etter at en Urus har hatt seg med en Sterrato, samtidig som noe av det Lamborghini-spesifikke er fjernet.
Se for eksempel på frontlysene. Der er vi vant til å se en skarp, liggende Y – her er det ganske anonyme horisontale lysåpninger.
Egentlig er vel det eneste som har det typiske Lambo-designsignalet, sekskanten, og de nye felgene – en modernisert utgave av telefonskive-felgene til Countach.
For noen er det kanskje overraskende at sjefen selv, Stephan Winkelmann, viser denne bilen nå – fem år før den skal ut på markedet.
Men vi har jo visst at Sant Agata jobber med slike biler. Alle bilfabrikker gjør selvfølgelig det, men signalene fra Lamborghini var konkrete.
Forbereder markedet
I 2021 fortalte Winkelmann at de var langt inne i diskusjoner om karosseriform og om posisjonering. Og grunnen til at de trekker teppet av første forslag allerede nå er åpenbar:
– Når vi skal inn i et nytt segment vil vi ikke skade det vi allerede har, og vi vil unngå kannibalisering – dette er en god måte å forberede markedet og få det til å tenke på det som vil komme en gang i fremtiden, sa Winkelmann i Monterey ved presentasjonen.
– Men alt vil til syvende og sist handle om emosjoner, la han til. Og som en detalj: – Hva slags lyd den skal lage? Vi snakker mye om det …
The Autocar skriver at han la til at de neste fem årene også vil være en nyttig buffer-periode som man kan bruke til å hente inn meninger og synsinger og utvikle måten man håndterer dette på slik at de blir sikre på at de klarer å skape helt klare elbil-karakterer.
Kjøreglede i høysetet
Med til presentasjonen hørte det at: «bilen måtte får klassens beste sports-karakter og gi det beste moro-bak-rattet inntrykket!»
Ingen data – selv om det ble antydet at når bilen blir aktuell vil det nok være nødvendig med minst 500 kilometer rekkevidde og at kjøreegenskapene måtte bli den klare differensiatoren mellom denne og andre elektriske sportsbiler.
Målene så ut til å tilsvare Taycan, inklusive bakkeklaringen som var der for å gjøre bilen «mer allbruksvennlig».
Godt å se et avmålt interiør, uten hjemmekino-tendenser og fremdeles med masse selvbetjening på rattet.
Det er klart det er et stort skritt for Lamborghini med enda mer familiebil, SUV, terrengmuligheter og attpåtil elektrisk. Men der vet de like godt som du og jeg at det er tre kriterier som må oppfylles for at den vil bli oppfattet som ekte Lamborghini:
Den må være ekstremt dyktig på det den skal gjøre og den skal være ekstremt iøynefallende når den gjør det, samtidig som det skal lukte penger lang vei.
Det eneste jeg er litt usikker på etter å ha sett bilder av Pitcher er om den oppfyller kravet om rett-i-trynet. Virker den ikke litt vel diskret? Og attpåtil en sivilisert grønnfarge?