Morgan Plus Four

Ny, men klassisk

Morgan Plus Four, med 70 år gamle røtter

Det er mye rart som skjer. CEO hos erkebritiske Morgan heter Massimo Fumarol, og eldgamle Plus Four er modernisert. Men det virker ikke som noe av dette har endret Morgan-essensen.

Det er bare to år siden Fumarol kom til Morgan som CEO. Han ble hentet fra Lamborghini, så det er ikke tvil om at han kan noe om begrenset produksjon, håndverk og eksklusive kunder – selv om han vel beveget seg over til et annet segment da han flyttet til tradisjonsfabrikken i Malvern Link.

Tradisjon ja.

Det er klart du vil se forskjell på dagens Plus 4 og den opprinnelige +4 som ble produsert omtrent hele perioden fra 1950 til 2020.

Endringer underveis, selvfølgelig, men det største endringen hendte ikke på Genève-utstillingen i 2020 – siden den ble avlyst.

Levelig for to

Der skulle den nye bilen vært, bygget på den nye limte aluminiumplattformen som Plus Six allerede satt på. Den som faktisk gjorde det levelig for de to som deltok.

Plass for fører og passasjer hadde vært ganske begrenset tidligere.

Den største endringen skjedde derfor online da utstillingen skulle åpnet og gikk såpass under radaren at allerede nå er tiden inne for en Opus to av den nye Plus Fire.

«Skreddersydd som standard» er et uttrykk de bruker, og tenker vel på håndformede alu-karosseriplater festet til en rammeverk av ask.

Det er ikke der vi først og fremst finner nyhetene. Det er utenpå – først og fremst en forsiktig ny form på skjermene, som syns, og nye lykter som også syns, og en rekke aero-tricks som du må se bedre etter for å få øye på.

Aerodynamikk

Hvem trodde man skulle snakke om ny front splitter, og en ny diffuser der bak, når man snakker om Morgan som tradisjonelt har hatt omtrent samme strømlinje-egenskaper som en låvedør?

Ikke jeg – men slik er det blitt.

Ta også med at for £ 2.000,- ekstra i tillegg til £ 62.500,-, kan du få med en Dynamic Handling Pack som «understreker bilens engasjerende dynamikk».

Selv syns jeg mye av den engasjerende dynamikken forsvant da Morgan forlot sleide-forhjulsopphengningen som kunne låse seg midt i en sving slik at du hadde null fjæring.

Slik går ikke først og fremst ut over komforten – det er kampen om å holde bilen på veien som virkelig forsterker seg i slike situasjoner.

Forresten, nytt bakspeil, ny innvendig belysning og ny nøkkelring følger også med den nye Plus 4 som har rullet av samlebåndet (samlebåndet?) siden midten av mai.

Lav vekt

Det er fremdeles BMWs 2-liters turbo på 255 hk (og 350 Nm eller 400 Nm for automaten) som gjelds.

Med en vekt som bare så vidt tipper 1.000 kg er motorspesifikasjonene mer enn tilfredsstillende for de fleste.

Sekstrinns manuell tar deg til 100 på 5,2 sekunder. Med automatens inntil åtte trinn er tiden nede på 4,8. Begge topper ut på nesten 250 km/t.

Men uansett hvor moderne den er, og hvor bra prestasjoner og komfort den byr på – ingen er i tvil om at det er en Morgan når de ser en.

Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four
Morgan Plus Four

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS