-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
På pinne for folket
Du må ikke spise med pinner for at de tre testbilene skal falle i smak. Det holder at du har behov for en praktisk familiebil med god plass. Disse tre stasjonsvognene fra asiatiske produsenter er ujålete og rommelige.
Først publisert i Bil 5-2013.
Både Toyota Avensis og Hyundai i40 har vært med oss i test tidligere, mens Mazda6 er helt fersk.
Ved første øyekast kan det virke som om det dreier seg om en ansiktsløftning av Mazdas rommelige stasjonsvogn, men i virkeligheten har konstruktørene laget en ny bil, noe som blant annet understrekes av at akselavstanden er økt med 5 centimeter fra forgjengeren.
I denne bilklassen er det diesel som dominerer, så vi har valgt alle tre testbilene med relativt kraftige dieselmotorer. For eksempel er dieselandelen på i40 hele 98 prosent så langt i år. Men for å ha nevnt det, både Avensis og Mazda6 har noe høyere bensinandel blant de bilene som er registrert hittil i år.
Alle tre er rommelige, ujålete forhjulsdrevne stasjonsvogner som er velegnet som både firmabiler og familiebiler - de dekker et transportbehov for folk flest.
At det er snakk om tre asiater skal vi ikke trekke for langt, for eksempel er Hyundai i40 utviklet og designet i konsernets europeiske senter i tyske Rüsselsheim, mens Avensis er utviklet ved Toyotas designsenter i Frankrike og produseres i Derbyshire i England.
LES VIDERE:
- Innledning
- Hyundai i40
- Mazda6
- Toyota Avensis
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Hyundai i40
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis