Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6
Mazda6

Mazda6

Du må ikke spise med pinner for at de tre testbilene skal falle i smak. Det holder at du har behov for en praktisk familiebil med god plass. Disse tre stasjonsvognene fra asiatiske produsenter er ujålete og rommelige.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Mazdas nykommer bærer naturlig nok preg av fabrikkens aktuelle designspråk, hvor spesielt den markerte grillen skiller den fra forgjengeren. Innvendig finner vi et elegant, moderne førermiljø med høy kvalitetsfølelse.

Det er i overkant mange funksjoner som er plassert på multifunksjonsrattet, men når man blir vant til det, fungerer det greit.

En detalj setter vi stor pris på i disse tider hvor mange biler er utstyrt med elektronisk parkeringsbrems: Her er det vanlig, manuelt håndbrekk som gjelder.

En annen praktisk detalj er at du med enhåndsgrep kjapt legger ned bakseteryggen og får flatt bagasjegulv frem til forseteryggen.

Til tross for at akselavstanden er strukket 5 cm, har ikke den innvendige plassen vokst. Våre målinger viser at både benplassen i baksetet og lengden i bagasjerommet er omtrent som før. Innvendig bredde i forsetene har imidlertid lagt seg ut merkbart, her er Mazda6 best av de tre med klar margin.

Et resultat av Mazdas SkyActive-filosofi, hvor hver eneste komponent er vurdert med tanke på vektreduksjon, er at den nye Mazda6 er 10 prosent lettere enn forgjengeren.

Vektreduksjonen merkes i liten grad på vinterglatt underlag, for hvis du er litt uvøren med gasspedalen sørger tyngden over forhjulene for at bilen understyrer markert før bakenden plutselig slipper.

En medvirkende årsak til understyringen kan være at bilen står på bredere dekk enn de to rivalene, og det betyr noe lavere marktrykk per flateenhet.

Konstruktørene har laget et vellykket chassis. Hjuloppheng og fjæring jobber i fin harmoni, og ujevnheter i underlaget svelges fint. Dessuten har Mazda tatt tak i et tidligere problem, nemlig støyen. Spesielt ved hastigheter rundt 50 km/t er det målbart lavere støy her enn i de to konkurrentene.

Motoren er den sterkeste i testen, og den er kombinert med et automatgir som sjalter elegant og som dessuten sørger for et imponerende lavt forbruk. Et fabrikktall på 0,49 liter/mil er ikke ille for 150 hester med automat, godt fulgt opp av vårt testforbruk på 0,59 ved til dels røff kjøring i tosifret antall kuldegrader.

Utstyrsnivå Optimum på vår testbil omfatter utstyr med god, praktisk sikkerhets- og nytteverdi, slik som automatisk bremsefunksjon, radarbasert overvåking av dødvinkel, filskiftevarsling, automatisk fjernlyskontroll, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak samt Bose lydanlegg med 11 høyttalere.

LES VIDERE:
- Innledning
- Hyundai i40
- Mazda6
- Toyota Avensis
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Hyundai i40
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis

Powered by Labrador CMS