Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40

Hyundai i40

Du må ikke spise med pinner for at de tre testbilene skal falle i smak. Det holder at du har behov for en praktisk familiebil med god plass. Disse tre stasjonsvognene fra asiatiske produsenter er ujålete og rommelige.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Både utvendig og innvendig design kjennetegnes i40 av friske og dristige linjer. Førermiljøet er funksjonelt, med i overkant mye grafikk og farger på instrumentene, og utmerker seg med en moderne «cockpit»-løsning, som i stor grad er bygget rundt føreren.

Skinnsetene gir god sidestøtte i ryggen, og alt i alt er sittekomforten meget akseptabel.

Takket være den største akselavstand av de tre, er benplassen i baksetet en av detaljene som går i favør av i40. Men i praksis får man ikke utnyttet denne fordelen fullt ut, for det er trangere for føttene under forsetene.

En detalj som skiller de tre bilene når det gjelder utnyttelsen av bagasjerommet, er at det ikke blir flatt gulv i i40 når bakseteryggen legges ned. Den har en enkel løsning hvor seteryggen legger seg i «oppoverbakke» oppå baksetets sittepute.

Motoren er en moderne konstruksjon med mindre slagvolum enn hos de to japanske konkurrentene, faktisk en halv liter mindre volum enn i Mazda6.

Fabrikkens tall viser to sekunder tregere akselerasjon enn de to konkurrentene fra stillestående til hundre, men den viser friskere tendenser under mellomakselerasjon takket være en girutveksling som er godt tilpasset norske fartsgrenser.

Hyundai har utviklet et chassis som absolutt gjør jobben, i40 kjører helt tilfredsstillende. Den når likevel ikke helt opp til Mazdas nivå. Styringen er ikke like presis, og hjulopphenget jobber ikke fullt så harmonisk – men etter testlagets oppfatning er begge deler et hakk bedre enn på Avensis.

På landeveien er det en viss forskjell i dynamisk følelse, spesielt mellom i40 og Mazda6, for kjøreegenskapene ligger mer i komfortabel enn sportslig retning hos koreaneren. På vinterføre viser i40 tendenser til understyring, men den er lett å kontrollere.

I teorien kan du få i40 stasjonsvogn fra 278.950 kroner, med minste bensinmotor og laveste utstyrsnivå. I praksis er dette en bil svært få vil velge, og for å få full pakke må du legge på omtrent 100.000 kroner.

Med utstyrsnivå Premium finner vi en imponerende liste av snacks, slik som adaptive lys, ryggekamera, stort glasstak som kan åpnes, skinnseter samt programmerbart førersete med elektrisk justering og to minneposisjoner.

Dessuten er bilen utstyrt med en viktig sikkerhetsdetalj, et system som leser veiens kantlinjer og automatisk styrer bilen tilbake igjen i veibanen hvis du er i ferd med å krysse en linje uten å bruke blinklys først.

Hyundai i40 er en bil hvor betegnelsen «mye bil for pengene» passer bra. Og nå har Hyundai gjort som Kia: Innført 7 års garanti, eventuelt 200.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

LES VIDERE:
- Innledning
- Hyundai i40
- Mazda6
- Toyota Avensis
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Hyundai i40
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis

Powered by Labrador CMS