-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Avensis
Du må ikke spise med pinner for at de tre testbilene skal falle i smak. Det holder at du har behov for en praktisk familiebil med god plass. Disse tre stasjonsvognene fra asiatiske produsenter er ujålete og rommelige.
- Innledning
Dagens Avensis-modell er tredje generasjon, og har allerede fått noen år på baken etter at den ble lansert i Norge i januar 2009.
Sammenlignet med forgjengeren fikk den langt mer sporty linjer utvendig. Visuelt fremsto den som bredere og lavere, samtidig som nye lykter og pyntedetaljer i krom ga et mer eksklusivt inntrykk.
Førermiljøet ble frisket opp, men ikke mer enn at tidligere Avensis-eiere ikke hadde noen problemer med å finne igjen knapper og brytere – med bind for øynene. Alt finnes på samme plass som før, det handler om mindre hardplast og høyere opplevd kvalitet.
Førermiljøet i Avensis er ikke perfekt, og etter fire år bærer det et visst preg av alderen. Testlaget er samstemte i at rattet har for snau lengderegulering, så sittestillingen blir et kompromiss mellom riktig avstand til rattet og riktig avstand til pedalene.
Bagasjerommet er en viktig detalj på en stasjonsvogn. Muligheten for lettvint å kunne laste inn mye bagasje er jo nettopp en av årsakene til at folk velger stasjonsvogn fremfor sedan. Volumet i Avensis er omtrent som hos de to rivalene, men høyden under bagasjeromsdekselet er noe mindre.
Selv om Avensis har fått noe mer dynamiske kjøreegenskaper enn forgjengeren, med god balanse i chassiset, rekker ikke styrefølelsen opp til nivået på Mazda6.
Testlaget bedømmer at også Hyundai i40 ligger et lite trinn høyere på dette området, blant annet på grunn av at hjulopphenget på Avensis ikke viser seg fra noen god side på underlag av typen fillete asfalt. Slag og vibrasjoner overføres i større grad til chassiset her enn hos de to andre.
Sist vi kjørte Avensis i test ga vi ros til forbedringene som var gjort med chassiset. Direkte sammenligning med de nyere konstruksjonene Hyundai i40 og spesielt Mazda6 viser at Avensis må ta et nytt steg framover ved neste modellfornyelse for å henge med på dette området.
På den ene siden har Avensis den svakeste motoren av de tre, uten at den dermed er tregere. På den annen side betyr det at den er klart billigst av testbilene, godt hjulpet av at den har manuell girkasse.
For en perfekt sammenligning skulle vi ha kjørt Avensis med 150 hk og automatgir – en bil som det ikke var mulig å skaffe da vi kjørte testen. Den har en startpris på 402.200 kroner, mens toppnivået Executive koster 464.900.
LES VIDERE:
- Innledning
- Hyundai i40
- Mazda6
- Toyota Avensis
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Hyundai i40
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis