-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fiesta
Norge har aldri vært et land som har elsket småbiler, men vår test viser at selv de små kan gi deg stor glede.
- Innledning
På plass bak rattet blir du raskt klar over at Fiesta er blitt en svært moderne bil.
Det er lett å finne en sittestilling som er bra, selv for de lengste i testteamet. Setene er bra, god sidestøtte for ryggen, selv om selve sitteputa kunne vært litt lenger. Her kan du kjøre lange strekk med Fiesta uten å få den klassiske småbilfølelsen av å sitte på en krakk.
Interiøret er typisk Ford, det betyr at en stor mengde knapper er samlet i midtkonsollen. Selve skjermen er overraskende liten, og det runde flerfunksjonshjulet sitter så langt opp, at det rent ergonomisk ikke er så enkelt å betjene som vi kunne ønske oss.
Det meste løser seg imidlertid ved at du kan styre de viktigste funksjonene fra rattet og ved å trykke direkte på stasjonsvalgknappene. Positivt er det at Fiesta er utstyrt med DAB-radio og blåtann som svært enkelt lar deg strømme musikk fra telefonen.
Fiesta har varmetråder i frontruta, det bidrar både til komfort og økt sikkerhet. Ingen i testteamet opplevde problemer med at trådene var sjenerende.
Når det gjelder sikkerhet er Fiesta den første bilen i denne klassen som leveres med det som hos Ford kalles «Active City Stop» - et system som i hastigheter under 30 kilometer i timen sørger for å bremse bilen om den oppdager at en bil bremser ned og stopper foran deg, uten at du foretar deg noe.
Selve sjelen i Fiesta er imidlertid drivlinjen, med den nye enliterstresylindrede turbomotoren i kombinasjon med en styre- og kjørefølelse som har blitt Fords varemerke de siste 10 årene.
Til tross for det lave sylindervolumet leverer motoren svært godt moment helt fra lave turtall, samtidig som du får en touch av sport når du tyner den helt ut i turtall. Den største fordelen for en småbil som Fiesta, er at du i motsetning til mange av konkurrentene ikke trenger å gire på langt nær så ofte. Når denne motoren settes sammen med en godt vektet styring og en uvanlig, for en småbil som dette, pedalfølelse – blir resultatet en småbil du har lyst til å ta med deg på kjøreturer andre steder enn i byen.
Innvendig er plassen omtrent som du forventer i en småbil. Bredden foran er bra, og resten er på det jevne for biler i denne klassen. Bagasjerommet er på 290 liter og er relativt lett å utnytte.
Eksteriørmessig er Fiesta den som nok tar design lengst på disse bilene. Særlig den nye fronten er aggressiv og takspoileren bidrar til det sportslige utseendet.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Renault Clio
- Suzuki Swift
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Ford Fiesta
- Testvurdering og poeng Renault Clio
- Testvurdering og poeng Suzuki Swift
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris