-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris
Norge har aldri vært et land som har elsket småbiler, men vår test viser at selv de små kan gi deg stor glede.
- Innledning
Det tar litt tid å venne seg til sittestillingen i Toyota Yaris. Det har vært påpekt i våre tester tidligere at den begrensede muligheten til å regulere rattet i lengderetningen gjør sittestillingen best egnet for de med korte bein og lange armer.
En klar fordel med Toyotas hybridbiler er at de kommer godt utstyrt, med stor skjerm som i testbilen også har både navigasjon og ryggekamera. Det store glasstaket bidrar til å gi Yaris et moderne uttrykk. Om du ser bort fra sittestillingen, er ergonomien i Yaris godkjent.
Instrumentene og knapper er store og lettleste. Berøringsskjermen fungerer også bra. Utseendemessig fikk Yaris en oppgradering da den kom som hybrid, med ny front og LED-lys bak. Det sørger for at den fremstår utseendemessig som en moderne småbil.
Yaris er den eneste bilen i testen med automatgir, det vil si – den har Toyotas CVT-girkasse. Den trinnløse løsningen som leveres i alle drivlinjene fra Toyota og Lexus fungerer normalt sett bedre jo mer krefter du har tilgjengelig.
Bensinmotoren i Yaris Hybrid har en ytelse på 74 hk ved 4800 omdreninger per minutt, mens samlet ytelse når både bensin- og el-motor er i fullt arbeid er 100 hester. I EV-modus, det vil si på ren batteridrift helt uten utslipp, har bilen en rekkevidde på 2 kilometer.
Kombinasjonen av elektro- og bensinmotoren i Yaris gir bra fraspark, samtidig gjør CVT-kassa at du må tåle et ganske realt turtall før kreftene omvandles til fremdrift. Dette er først og fremst plagsomt når du tar bilen ut på landeveien, under normal bykjøring fungerer drivlinjen upåklagelig og er definitivt testens mest komfortable for køkjøring.
Kjøreegenskapene er slik vi er blitt vant til at Toyota leverer i sine små og kompakte biler de siste årene. Styringen maskerer bort det meste av kontakt med underlaget, det gir grei komfort, men ingen invitasjon til noe som ligner på mer involverende kjøring.
Yaris Hybrid er helt klart bilen med lavest forbruk i testen, men er samtidig den bilen som har størst avvik mellom oppgitt forbruk og vårt testforbruk.
Hybridløsningen i Yaris er plassert så lavt at det ikke går ut over selve bagasjeplassen. Men sammenlignet med forgjengeren, som var den reneste flerbruksbilen når det kom til fleksibilitet, er dette borte.
For nordmenn er det også viktig å notere seg at Yaris ikke kan leveres med hengerfeste.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Renault Clio
- Suzuki Swift
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Ford Fiesta
- Testvurdering og poeng Renault Clio
- Testvurdering og poeng Suzuki Swift
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris