Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio

Renault Clio

Norge har aldri vært et land som har elsket småbiler, men vår test viser at selv de små kan gi deg stor glede.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Det er ikke lett å vinne en plass i dette tøffe segmentet. Men det bør være et godt utgangspunkt å stille med en godt priset og velutstyrt bil som Clio. Selv om den er bygget på samme plattform som forgjengeren, er det ingen tvil om at Clio oppleves som et nytt og friskt pust.

Det mest iøynefallende ved vår testbil var opplagt interiøret som i stor grad går i rødt. I friskeste laget for testteamet, men for de mindre fargesterke av oss, kan det altså leveres uten.

Interiøret i Clio oppleves definitivt som moderne. En stor berøringsskjerm sentralt plassert sørger sammen med knapper på rattet for enkel betjening. Øvrige hendler er også enkle å finne, og selv om det kanskje ikke er det mest raffinerte, bygget det videre på en betjeningsfilosofi som det er lett å finne seg til rette med. Instrumentene er lettleste, og etter kort tid finner du deg enkelt til rette bak rattet.

Standardutstyret er bra, og testbilen var i tillegg utstyrt med en del annet essensielt utstyr som bakkestartassistanse og navigasjon, noe som bidrar til det moderne inntrykket.

Clio er størst av bilene i testen vår. Lengst akselavstand sørger for best plass innvendig, faktisk på nivå med enkelte biler i klassen over. Den har også testens største bagasjerom på 300 liter. Utvendig er Clio den største av bilene i testen, og akselavstanden påvirker også kjøreegenskapene. Bak rattet får du lett følelsen av å sitte i en bil som er større enn den faktisk er – det er positivt, særlig ute på landeveien.

Testen avslørte imidlertid en egenskap hos Clio vi ikke oppdaget da vi kjørte bilen for første gang under lanseringen. Styredynamikken i Clio er bra, den er presis og gir en god følelse med underlaget. På gode veier gir den også svært god komfort, også i høyere hastigheter. På ujevne og telehivrammede veier viser den imidlertid frem en litt annen side. Når underlaget blir for ujevnt, spretter Clio på en måte som gjør at du må sette ned farten betydelig for å beholde komforten.

I likhet med Fiesta stiller Clio med en tresylindret motor i testen. 95 hester leveres fra en motor med et sylindervolum på bare 898 kubikk. Som hos Ford gjøres det på en svært ubesværet måte.

Fleksibiliteten er god, og når du utnytter hele turtallsområdet får du både ekstra krefter og et sportslig lydbilde. Utseendemessig synes vi også at Renault har lykkes godt med Clio. Når du ser bilen komme bak deg i speilet, med LED-kjørelys som en del av den markerte fronten, ser det bra ut.

Prisen taler også klart til Clios fordel, vår testbil koster 193.000 kroner, det gir deg mye bil for pengene. Når stasjonsvogna også snart er klar for det norske markedet, bør det gi Renault et løft på statistikkene.


LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Renault Clio
- Suzuki Swift
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Ford Fiesta
- Testvurdering og poeng Renault Clio
- Testvurdering og poeng Suzuki Swift
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris

Powered by Labrador CMS