-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki Swift
Norge har aldri vært et land som har elsket småbiler, men vår test viser at selv de små kan gi deg stor glede.
- Innledning
I denne testen er det ikke noen tvil om hvilken bil som skiller seg mest ut. Både utseendemessig og ellers er Swift litt krydder i en tøff småbilklasse. Den er den eneste av bilene som leveres med firehjulsdrift. Det gjør at den så langt ikke har hatt andre naturlige konkurrenter – og derfor fikk være med i denne testen.
Swift er en bil som deler testteamet litt. Enkelte lar seg sjarmere, mens andre medlemmer av teamet synes den fremstår som litt kjip sammenlignet med konkurrentene.
Når du sitter bak rattet er det mulig å forstå hva de mener, for her er det ingen stor skjerm, navigasjon er ikke et tema og antallet knapper er redusert til det du faktisk trenger. På den positive siden, er førermiljøet ryddig og det er lett å finne seg til rette bak rattet.
Suzuki er fortsatt et merke med litt å gå på når det kommer til opplevd kvalitet. Interiøret preges av en del hardplast, men samtidig gir det et robust inntrykk som kler bilen godt.
Komforten er godkjent, den ligger riktignok litt bak de to beste i testen – men når du først finner en best mulig sittestilling er det helt greit å leve bak rattet i Swift.
Swift er den klart minste bilen i testen. Den er 21 centimeter kortere enn Clio, men tar igjen noe av det tapte ved å være ganske rett i karosserilinjene, noe som kompenserer for litt av det tapte når det gjelder plass. Det er likevel vanskelig å ikke bli overrasket når du åpner bagasjerommet og ser 211 liter åpenbare seg. Du bør satse på å legge ned minst ett av setene om du har ambisjoner om å ta med deg Swift på ferietur.
En av årsakene til at bagasjeplassen spises opp bak, er nok firehjulsdriften Swift er utstyrt med. Det er ikke av de mest avanserte systemene på markedet, men det gir deg akkurat den lille ekstra tryggheten som nok mange er ute etter på glatte, norske vinterveier.
Styrefølelsen i Swift får gode skussmål av testteamet. Kombinert med en strålende balanse skulle alt ligge rette til at den skulle bli svært så leken på vinterføre, men den muligheten spises dessverre opp av at motoren ikke er i nærheten av å levere på samme nivå som de mer moderne enhetene som sitter i Clio og Fiesta.
Takket være at firehjulsdrift er «inkludert i prisen» er den så vidt testens dyreste. Den har ikke på langt nær så mye utstyr som de andre bilene. Men om drift på alle fire står på listen din, har du ikke så mange andre alternativer enn Swift og nye Fiat Panda.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Renault Clio
- Suzuki Swift
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Ford Fiesta
- Testvurdering og poeng Renault Clio
- Testvurdering og poeng Suzuki Swift
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris