Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T
Porsche Cayman T

Livets gleder - Del 1

Enn så unødvendige Porsche Cayman T og Toyota Supra er, tilfører de to bilene utvilsomt livet merverdi. Men der stopper også likheten mellom de to.

Publisert Sist oppdatert

Gammeldags kjøreopplevelse
Med T-varianten av Cayman forsøker Porsche å bygge inn gammeldags kjøreopplevelse, slik sportsbiler ble kjørt før. Den har eksempelvis manuell, sekstrinns girkasse tilkoblet tung clutch med lang pedalbevegelse. Dessuten skjer det ikke noe før turtellernåla peker rett opp og delvis skjuler tallet 4 som naturligvis betyr 4000 omdreininger. Først da våkner de 300 hestene til liv. Før det er den firesylindrede bokseren på to liter lite ytevillig.

Akkurat det gjør at Cayman T ikke bare er dau og kjedelig, men også slitsom til småkjøring i urbane miljøer med lav fart. Dette er definitivt ikke bilen å ta til nærbutikken etter barnehagen, selv ikke innstilt i komfortmodus.

– Da er den rett og slett plagsom å ha med å gjøre, sa min kollega som ikke på noen måte er ukjent med underholdende biler gjennom eierskapet til en Alfa Romeo 4C. Han ristet oppgitt på hodet.

Tøm andregiret
Du ruller ikke av sted i Cayman, men ta den ut på hyggelige landeveier, tøm andregiret, og du merker hvordan Porschen våkner til liv, hvordan den svært presise styringen tar deg dit du vil og hvordan bilens balanse gjør det mulig å logne kontrollert med hekken samtidig som du hele tiden kjenner ut i fingertuppene at produsenten som står bak vet hvordan chassiser i verdensklasse bygges.

Men hvorfor manuell girkasse når Porsches dobbeltclutchkasser er blant de beste i verden og som jeg våger å påstå gjør jobben bedre? Så kan jeg heller velge gir når det passer og ellers la bilen ta seg av giringen under transportetappene. Dem er det tross alt flest av.

BMW-Toyota
Etter mange års fravær relanseres Supra som en veldig Toyota å se på, men likevel ikke mer Supra enn at bilen for det meste er utviklet av BMW, produseres i Graz i Østerrike, har BMWs lune rekkesekser med treliters motorvolum under panseret og som via åttetrinns ZF automatboks og adaptiv cruisekontroll med innebygd køfunksjon, tar deg tilsynelatende sorgløst dit du skal.

Eller?

Ikke la deg lure, for i Supra skal det ikke mye turtall til før alle de 340 BMW-hestene fyker ut av stallen og gir deg et lydbilde du bare finner i en rekkesekser samtidig som du raskt oppdager hvor mye kraft som skal ut gjennom drivhjulene bak. Mer sylindervolum og 500 Nm i moment gjør BMW-motoren overlegen sammenliknet med 380 Nm i Porsche-motoren.

Supra tar deg til 100 km/t betydelig raskere enn Cayman (oppgitt 4,3 sekunder mot 5,1 sekunder), og selv om Porsche oppgir høyere toppfart (270 km/t), skyldes 250 km/t-grensen i Toyotaen kun at den er sperret der.

Naturligvis logrer også Supraen med hekken om du vil det.

Mangler Toyota-DNA
Samtidig gjør den presise styringen det lett å holde sporet. Toyotas ekstreme utvendige særpreg drukner imidlertid i opplevelsen av å kjøre en balansert BMW, og det overrasket oss begge at Toyota ikke hadde etterlatt mer av eget DNA i kjøreopplevelsen.

Men litt er det der, som eksempelvis turboplystringen. Sannsynligvis er dette en lett bil å bygge videre på, eksempelvis til drifting. Alt tyder på at driftingmester Fredric Aasbø kjører Supra i USA fra neste år.

Og la oss for all del ikke klage, for det var Supraen vi begge trivdes best i og som ville vært førstevalget på langtur nettopp fordi den kombinerer det komfortable med det kraftfulle på en mer elegant måte enn Porsche Cayman.

Supra er mer Gran Turismo enn Cayman, om du vil.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata

- Testpoeng

Powered by Labrador CMS