Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra

Livets gleder - Del 2

Enn så unødvendige Porsche Cayman T og Toyota Supra er, tilfører de to bilene utvilsomt livet merverdi. Men der stopper også likheten mellom de to.

Publisert Sist oppdatert

Begge er biler som kles på. De er trange å komme inn og ut av, med minst døråpning på Toyotaen. Så langt ned bygger taket på siden av bilen, at undertegnede dunket hodet i det så kraftig at jeg hadde vondt i flere timer. Men når du først sitter der, sitter du godt i begge, men kanskje aller best i Toyotaen.

Gult er kult
Porschen oppleves en tanke kjip uten egentlig å være det. Kult med den gule klokka (som er mye mer enn bare et ur) midt på dashbordet. Den gule fargen går igjen i sikkerhetsbeltene (også det kult) og i de simpleste dørhåndtakene jeg har sett i en bil det siste tiåret. Remmene til å åpne dørene med virker bare fjollete, særlig med tanke på at standardutgaven av Cayman med samme drivlinje som T-utgaven faktisk koster 93.000 kroner mindre.

Porsches infotainmentteknologi og logikken i instrumenteringen er det ingen grunn til å klage over, men hva gjør en CD-spiller i en moderne bil? Er det bare for nostalgiens skyld? For å spille gamle CD-er i et oppgradert Bose-anlegg?

Ok, så prøvde jeg det. Fant fram noe av det beste fra Nick Drakes ganske slanke produksjon og dyttet det inn i spilleren samtidig som jeg la ut på en ti mil lang transportetappe.

Støy
Kombinasjonen gikk dårlig. Det ukultiverte bråket fra de fire sylindrene rett bak ryggen min fordi jeg akkurat denne dagen nektet å kjøre offensivt, gjorde lydopplevelsen til en slitsom affære.

Ikke det at det sammensatte lydbildet i Supraen heller er noe å rope hurra for, men her er i det minste motorlyden verdt å lytte til samtidig som dekkstøyen på dårlig asfalt knapt er til å holde ut.

Likevel er teamets største undring knyttet til Toyotas valg av BMWs nærmest komplette interiør. Hvorfor velger verdens nest største bilprodusent utstyrt med kunnskap og ressurser til å lage nær sagt hva de vil, å kjipe ned et i utgangspunktet godt BMW-interiør og avslutte det med et ratt som ikke minner meg om noe som helst sportslig?

Men igjen: Ikke la innvendige detaljer overskygge et tøft ytre og en kjøreopplevelse det er verdt å kopiere.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata

- Testpoeng

Powered by Labrador CMS