-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ladbart for folk flest
Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.
Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020.
Én av de fire vil være godt kjent: Mitsubishi Outlander tok ledelsen som ladbar allerede ved lanseringen i 2014, og gjennom årene er det blitt innpå 33.000 av dem på norske veier.
De to neste i følget, Volvo XC40 og Peugeot 3008, er kjente, men som ladehybrider nye i år. Ford lot splitter nye Kuga bli ladbar fra første dag.
Dette er biler som dekker de fleste behov. De er alle motorsterke, godt utstyrte, men byr på varierende plass i baksetet og varierende fleksibilitet i innredningen. Ingen av dem er ultrapraktiske som eksempelvis Skoda Karoq.
SAMME RUTE
Alle unntatt Volvo har batterikapasitet til – på papiret - å klare minst 50 kilometer elektrisk rekkevidde, men Volvo var samtidig eneste i testen som faktisk innfridde på lovet rekkevidde.
Alle bilene er kjørt samme rute og like langt med sjåførbytte hver halvtime. Testen startet med fulladede batterier fra temperert garasje. Bilene ble først kjørt på strøm til tomt batteri, men stigningen etter tre mils kjøring ble i tøffeste laget for enkelte av dem. Deretter ble bilene tanket helt fulle med bensin, og forbruket målt som om de var ordinære bensin-/hybridbiler.
Ladehybridenes batterikapasitet er først og fremst definert ut fra EUs 95 grams utslippskrav, og de bonuser det gir produsentene i det samlede CO2-regnskapet å innfri kravet med god margin. I Norge honoreres utslipp ned mot null med store engangsavgiftsfordeler. To av testbilene slipper helt unna avgiften, og kun momsen skiller dem fra kjøpsfordelene til elbilene.
INGEN LADEKRAV
Det stilles ingen krav til å lade batteripakken på ladehybrider. Bilene fungerer akkurat like godt uten å være oppladet, men det ligger store bruksbesparelser i å lade. For testen viser forholdsvis høyt forbruk når bilene kjøres kun som vanlige hybrider. 0,72 til 0,79 liter/mil imponerer på ingen måte.
Plugginnhybrider gis ingen av elbilens bruksfordeler selv om de gjennom aktiv bruk av ladeledningen nærmest fungerer som elbiler på alt annet enn langkjøring.
I de nye kravene Oslo kommune stiller til fremtidige biler gis ladehybridene ingen fordeler, og i bomringer betales samme takst som ordinære bensinbiler.
LES VIDERE:
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.