-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Folke-elbilene - del 1
Kia e-Soul, Nissan Leaf og Tesla Model 3 har alle batteri på mer enn 60 kWh og derfor lang rekkevidde. Den prismessige forskjellen mellom de tre synes også overkommelig, men der stopper likheten.
Klassisk sedan
Karosseriet er i stål, mens modellene S og X bygges i aluminium. Og bilen leveres men konvensjonell fjæring. Men der stopper det alminnelige.
Det finnes ingen nøkkel til bilen. Alt skjer via telefonen eller et kredittkort-stort kort når bilen åpnes/lukkes og startes.
Overbygningen består i tre store glassruter (frontrute, glasstaket og den digre bakruta som går langt opp på taket) som ikke har annen tildekking på innsiden enn et filter. På de varmeste dagene kjente jeg det stekte litt i hodet.
Interiøret på de mer påkostede variantene er bra, men enkelt. De elektrisk regulerbare setene er gode å sitte i, og plassen foran god. Bak kunne takhøyden vært bedre og all mekanikken i setene foran gjør det vanskelig å stikke føttene under stolen foran.
Tesla Model 3 har åtte opplagte fordeler:
- Den har størst batteri av de tre bilene og 560 km oppgitt WLTP rekkevidde.Lavest målt forbruk – bare 14,1 kWh.Mest motorkraft. 351 hk gjør 0-100 km/t på 4.7 sekunder.Mulighet for firehjulsdrift. Nesten alle velger det.Eneste av de tre som kan trekke tilhenger – 910 kg.Kort leveringstid med stort batteri.Størst hurtigladefart med inntil 200 kW. Jeg målte inntil 191 kWh på en Ionitys lader langs E18, og lastet inn 300 km rekkevidde på 17 minutter/42 sekunder.Har best selvkjørteknologi, skifter felt selv og kan kjøres ut og inn av garasjen med telefonen.
De meste som bilen skal foreta seg, også prompelyder (!) i passasjersetet når blinklysbrytere settes på, kodes inn via den store, horisontalt monterte skjermen. Viktige funksjoner ligger til venstre på skjermen, og det meste kan betjenes via to hjul på rattet som styres opp og ned samt sideveis.
Høres dette vanskelig ut? Alle som er ukomfortable med iPad/iPhone (ikke tilfeldig nevnt, Apple og Tesla er nesten naboer sør for San Francisco, og begges utviklere ser ut til å være kokt i samme gryte) kommer til å føle seg uvel i en Tesla uansett hvilken modell det måtte være.
Jeg har sagt det før, men gjentar så gjerne: Å sette seg inn i en Tesla er som å skue inn i framtiden.
Men det stopper ikke der. Firehjulsdriften, den presise styringen og det sportslige chassisoppsettet gjør Model 3 til en fornøyelse å kjøre. Alle i testteamet samstemte i at dette kan knapt gjøres bedre i prisklasse under 500.000 kroner.
Hva jeg ikke liker ved Teslaen er dens nervøsitet i «selvkjørmodus». Den bremser tidvis umotivert, aksepterer dårlig at kjøretøy i feltet ved siden av kommer for nær, og krever svært god sikt både forover og bakover for å akseptere forbikjøringer.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3