-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Helt siden Hans Nielsen Hauges tid på 1800-tallet har vekkelsesvinder feiet over Norge. Denne gangen er imidlertid predikanten sør-afrikansk og heter Elon Musk. Vi ladet opp Tesla S og lot den møte Nissan Leaf, Opel Ampera og Volvo V60 Plugin for å finne ut om frelsen er nær.
- Innledning
Hos Volvo har de valgt en annen tilnærming til den ladbare hybriden enn hva Opel har gjort. I likhet med PSA sine hybrider stiller V60 D6 AWD Plug-In Hybrid med en dieselmotor foran og en elmotor bak. Dermed ender du opp med noe som kan kalles firehjulsdrift.
Ytelsene i V60 er meget gode. Kombinerteffekten av både diesel og elektrisk er friske 280 hestekrefter. Det er bra for kjøregleden, ikke så hyggelig for avgiftene.
Løsningen med en elektromotor som driver bakhjulene er ikke først og fremst tenkt som et permanent system. Det gir meget god kraft ved akselerasjon, og har det forbeholdet at du må ha strøm på batteriet for at firehjulsdriften skal virke når du trenger den. Du kan overstyre fordelingen av krefter ved å trykke på den litt unselige AWD-knappen.
Tung og sterk
I likhet med resten av testbilene sørger batterier og ekstra elektronikk for at Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid veier 1948 kilo. Det er nesten 250 kilo mer enn en tilsvarende firehjulsdreven V60 med dieselmotor. Naturlig nok merker du det best når du skal ta bilen raskt gjennom svingene.
På den positive siden, du har rikelig med krefter. Først den femsylindrede dieselmotoren på 2,5 liter. Den yter alene 215 hk og har 440 Newtonmeter dreiemoment. I tillegg får hjelp av elmotoren på 50 kiloWatt, eller 68 hk, og som har et moment på 200 Newtonmeter fra første omdreining.
Under normal kjøring trenger du ikke å bruke store ressurser på dette, du legger bilen i drive, og den håndterer ting greit selv. Hører du godt etter, er det mulig å høre dieselmotoren når du virkelig drar på, men det er et svært lite problem.
Ønsker du å styre mer aktivt, har du tre knapper nederst i midtkonsollen der du kan velge mellom ulike innstillinger. Som standard fungerer bilen som en hybrid, der den gjør fordelingen av energien etter egen hjerne.
Slår du bilen over i «Pure» vil den tyne elektromotoren lenger før den ber om hjelp. Den sørger også for å slå bilens systemer over i mest mulig energieffektiv tilstand. Har du lyst på maks krefter, er det «Power» som gjelder. Forskjellen er større enn i mange andre biler med tilsvarende knapper. Du får et skikkelig skyv og girskiftene er raske.
Er du på vei opp til hytta, og vet at du trenger litt ekstra krefter, finnes det en knapp som heter «Save» - den sørger for å spare strøm i batteriet til du trenger firehjulsdriften.
Spiser plass
Et tilbakevendende problem for hybridbilene, er redusert bagasjeplass. I V60 sørger de ekstra batteriene for at volumet synker merkbart fra 430 til 305 liter. Positivt er plassen og komforten i baksetet. Her sitter personer på rundt 1,80 bra også på litt lengre turer.
Innvendig er det fortsatt det nordiske designuttrykket som gjelder. Det er lite å utsette på stil og materialkvaliteter, selv om størrelsen på skjermen virker mer som et armbåndsur når du kommer fra Tesla.
Jålete, og i dette tilfellet litt praktisk, er muligheten til å endre grafikken i dashbordet slik at du får mest mulig informasjon når du kjører bilen på strøm.
Oppsettet er mer sportslig enn komfortabelt, det betyr at du kjenner de fleste ujevnheter i underlaget godt, og at det er en god del lyd om du passerer telehiv i større hastigheter.
Volvo har alltid vært gode på seter, og det gjelder også for V60.
En bonus ved å velge Volvo er at det er rikelig med førerstøtte og sikkerhetssystemer. Systemet for å hindre kollisjoner under bykjøring er et godt eksempel på hvor langt Volvo har kommet her.
Kostbart
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid klasser lett inn som testens desidert dyreste bil. Kombinasjonen av elektromotor og en diger diesel blir ikke sett nådig på fra avgiftsmyndighetene. Det sørger for at den med en startpris på 652.900 med ekstrautstyr ender opp på friske 717.300 kroner. Viktigheten av å kjøre miljøvennlig bør i så fall ligge svært langt fremme i hjernebarken på deg, om du skal velge denne foran en motorsterk BMW, Audi, Mercedes eller Tesla…
For den som liker å kjøre bil, er det lett å bli glad i kreftene som VolvoV60 D6 AWD Plug-in Hybrid leverer, og forbruket på langkjøring viser seg å være hyggelig. Drivlinjen er komfortabel og den er eneste bil i denne testen som har mulighet for firehjulsdrift.
De største innvendingene er redusert bagasjeplass, ekstra vekt og en svært høy pris.
LES VIDERE:
- Innledning
- Tesla Model S
- Nissan Leaf
- Opel Ampera
- Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
- Konklusjon
- Spesifikasjoner Tesla Model S
- Spesifikasjoner Nissan Leaf
- Spesifikasjoner Opel Ampera
- Spesifikasjoner Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid