-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maserati i front?
Der ble elbilen billigere enn den fossile
Man har lenge snakket om prisparitet for elbiler – om når elbiler skal koste det samme, likt for likt som biler med forbrenningsmotor. Maserati gir inntrykk av at de er der.
Maserati reiste ikke så langt hjemmefra da lanserte sin nye Folgore-versjon av GranCabrio nylig.
Bortsett fra at bilen i seg selv er verdt mye oppmerksomhet, var det et punkt som virkelig ble kommentert.
På tross av at bilen var sterkere og kvikkere enn forbrenningsutgaven, kostet den € 25.000 mindre!
Produsent-styrt
Nå vet de fleste, bortsett fra motorjournalister, at pris ikke har noe med verdi eller produksjonsomkostninger å gjøre, men at den er et instrument når bilen skal posisjoneres i markedet.
Det er derfor sannsynlig at Maserati selv bidrar ganske mye for å gjøre el-versjonene – Folgore-modellene – mer attraktive enn de ellers ville vært.
Vi ser det på Gran Turismo-prisene også, der Folgore igjen ligger de samme € 25.000 under Trofeo-versjonen.
Hos Grecale, derimot, koster Folgore bare € 1.000 under Trofeo-versjonen.
Mer verdt enn Porsche?
Men her kan vi se posisjonering igjen: Grecale Folgore koster ca. € 6.000 mer enn en fullspekka Porsche Macan. En differanse vi kan regne med at Maserati-folkene mener representerer Maseratis overklasse-forsprang.
Men det kan også hende vi ser et signal på at Maserati har bestemt seg for å gjennomføre målet om å bli bare-elektrisk i 2028, og at de derfor virkelig må begynne å bygge kundebasen allerede nå.
Selv om aktuelle salgstall antyder at de viktige Early Adopters allerede har adoptert alt de kan.
Dataforce forteller at Maserati-salget i Europa er 42 prosent ned første kvartal og at av de 1.400 bilene var bare snaue 50 batterielektriske versjoner.
Kanskje den nye prisingen endrer miksen. Kanskje også totalen?
LES OGSÅ:
-
Til sjøs med Maserati
Maserati utnyttet Monaco Yacht Show bedre enn de fleste bilfabrikker.
-
Gjør banebil klar for landevei
Først gjorde Maserati en GT2 baneversjon av MC20. Så gjorde de en landeveisutgave av GT2-bilen.
-
Maserati går åpent og elektrisk
Halvannet år etter lanseringen av nye GranTurismo er Maserati nå klar med den åpne utgaven. Også den blir elektrisk.
-
Åtte nye biler på ny Stellantis plattform
Stellantis viser ikke bare nye biler, de viser nye plattformer også. Nå er STLA Large på plass. Dette er den andre som er lansert i serien, etter STLA Medium som ble vist i juli i fjor.
-
Masse rart fra Maserati
Da – kall det gjerne racerkjører – Edward Gjølberg skulle sette navn på sin hjemmebygde Ford-baserte racerbil på 50-tallet døpte han den Masserarti. Ikke bare fordi det var masserart i den, men fordi navnet assosierte med Maserati – det eneste virkelige superbilmerket som fantes da.
-
Manndomsprøve fra Maserati
I Monterey lanserte Maserati sin sterkeste (og raskeste?) noensinne. Men det blir ikke bare kjøringen som vil skille klinten fra hveten her.
-
Maserati på vei til banen igjen
På høy tid vil sikkert mange si. Maserati var der oppe lenge før Ferrari i det hele tatt fantes. Men det begynte å slukne da 250 F – verdens vakreste racerbil – begynte å bli gammel og Fangio gikk til Mercedes. Men minnet lever – det er jo bare 65 år siden.
-
Klassisk coupé er klar for fremtiden
Maserati GranTurismo er i alle fall for meg noe av det mest klassiske når det gjelder luksuriøse coupéer. Nå gjenoppstår den etter et par år i dvale.
-
GranTurismo for lange koseturer
Nye Maserati GranTurismo er foreløpig offisielt lansert, men de første bilene ruller allerede på italienske veier.
-
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo – italiensk for himmel.