-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sportslige Jaguar
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Alle i testteamet er enige i at Jaguar er den klart sportsligste av de fire elbilene. Den ser sinna ut.
Jaguar I-Pace er en formidabel suksess i Norge, og så langt i år levert ut til 2500 kjøpere. Det gjør Jaguar til den sjette mest foretrukne elbilen og den åttende mest valgte bilmodellen uansett motortype.
Slike tall kunne Jaguar bare drømme om for et par år siden.
Naturligvis er det tilsiktet at den elektriske Jaguaren i hovedsak gir samme kjøreopplevelse som de fossilmotordrevne variantene. I denne sammenlikningen betyr det at Jaguaren er klart mest sportslig og byr på framoverlent kjøreopplevelse. Den føles lettest og er det uten akkurat å være lett, og den er minst utvendig uten å være spesielt kort (4,68 meter).
– Jeg får litt Mustang-følelse, kommer det fra et av teamets medlemmer. Dette går virkelig unna, om man vil. 4,8 sekunder til 100 drar fra det meste på veien.
Men ikke alt ved Jaguar er like bra. Når det kommer til lading, har den på papiret minst hurtigladefart. På Ioniqs 350 kW lader tok ikke Jaguaren imot mer enn 76 kW da batteriet var nede på 21 prosent, og på 68 prosent hadde farten falt til 57 kW. Herfra falt ladefarten bratt opp mot 80 prosent.
Alle bilene hadde omtrent samme batteristørrelse, men ved hvert ladeforsøk viste det seg at Jaguaren tok imot minst strøm per tidsenhet.
– Her holder det ikke med kaffe, her er tid til en hel middag for å slå i hjel ladetiden, kom det tørt fra to i teamet som kjører elbil til det daglige.
I-Pace hadde også det nest høyeste strømforbruket, men det skyldes like gjerne at bilen innbyr til langt mer aggressiv kjøring enn de tre andre. Jaguar har likevel klart å balansere det svært sportslige oppsettet mot høy grad av komfort.
Bilen oppleves heller ikke mindre praktisk enn Audi og Mercedes, og takket være ekstrarommet foran, slipper ladekabler å slenge rundt i bagasjerommet.
For noen kan det være en ulempe at Jaguar kun trekker tilhenger på 750 kilo, som er klart minst i testen.
LES VIDERE:
- Testdata