-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De store elbilers år
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i 2018 og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Først publisert i bladet Bil 10-2019.
Vi er på reise i den elektriske verden, og vi reiser på business class med Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC og Tesla Model X.
Selv om dette alle er kostbare biler, i praksis fra trekvart million og oppover, gir fritak for engangsavgift og ikke minst fritak for moms en konkurransefordel som har sendt tre av dem inn i den eksklusive gruppen av de ti mest kjøpte bilmodellene.
Model X var både i 2017 og 2018 den fjerde mest valgte bilmodellen. I år er den dyttet litt ned av Audi e-tron og Jaguar I-Pace, som begge gir sine importører og forhandlere julaftenstemning hver dag.
Hvorfor ikke EQC ikke er der? Fordi den knapt er lansert og kun et meget begrenset antall biler kommer i år.
De to tyske og den britiske deltakeren i denne sammenlikningstesten bærer med seg produsentenes historie. De er som å kjøre Audi, Jaguar og Mercedes med de typiske egenskapene disse tre merkene står for.
Først når pedalen trykkes lenger inn, våkner elbildyret og setter i gang det så godt som lydløse skyvet. Tesla er helt annerledes, ikke minst falkevingedørene bak bekrefter det.
Men alle er SUV-er og drifter på begge akslene med én motor foran og én bak.
De fire bilene har omtrent samme batteristørrelse, men litt ulikt forbruk gir ulik rekkevidde. Igjen står Tesla fram som rekkeviddevinneren samtidig som den fortsatt er raskest å lade i Teslas dedikerte ladenettverk.
Hvordan det gikk med de fire bilene leser du mer på de påfølgende sidene.
LES VIDERE:
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.