Audi S e-tron GT, Audi RS e-tron GT, Audi RS e-tron GT performance

Audi e-tron GT facelift

Inntil 925 hester pluss boost

Audi foretar nå en oppgradering av e-tron GT som i sprekeste utgave blir deres mest muskuløse bil noensinne.

Publisert

Nå som R8 er gått ut av produksjon er det e-tron GT som overtar rollen som merkets mest sportslige alternativ. Som Porsche annonserte for Taycan for noen måneder siden, følger nå Audi etter og gir søstermodellen mer rekkevidde, raskere lading, mer krefter og spissede kjøreegenskaper.

Basisutgaven e-tron GT med 476 hk er ute av sortimentet. Ny «innstegsmodell» blir S e-tron GT med 679 hester. Neste trinn på stigen er RS e-tron GT med 856 hk (opp fra 598 hk) mens toppmodellen RS e-tron GT Performance stiller med hele 925 hester på stallen.

I tillegg har alle variantene en boost-funksjon som gir 95 ekstra hester i inntil ti sekunder.

Raskere akselerasjon og økt rekkevidde

S e-tron GT akselererer fra null til hundre på 3,4 sekunder, RS-utgaven gjør samme øvelse på 2,8 sekunder mens GT Performance kapper tiden til 2,5 sekunder. RS-modellene har en toppfart på 250 km/t, mens du må nøye deg med 245 km/t i S e-tron GT.

Batteripakken tilsvarer den som sitter i oppgraderte Taycan med brutto kapasitet på 105 kWt (97 kWt netto). Pakken har høyere energitetthet og dermed litt lavere vekt på tross av økt kapasitet. Maks ladehastighet er 320 kW (opp fra 270 kW) slik at du under ideelle forhold lader fra 10 til 80 prosent på 18 minutter.

Rekkevidden for S e-tron GT er oppgitt til 605 kilometer – opp fra 479 km i den tidligere basismodellen.

Avansert chassis

Et avansert fjæringssystem holder ifølge produsenten bilens karosseri nærmest horisontalt under dynamisk bremsing, styring og akselerasjon – noe som gir en svært presis styrerespons og økt kontroll ved dynamisk kjøring.

Bilen har også en egen innstiling for komfortabel inn- og utstigning. Avhengig av opprinnelige høyde kan den heves med mellom 55 og 77 millimeter på noen sekunder.

Salgsstart for e-tron GT er i løpet av sommeren med forventet startpris fra 1.355.000 kroner for S e-tron GT, kr 1.605.000 for RS e-tron GT og kr 1.755.000 for RS e-tron GT Performance. Dermed blir innstegsprisen cirka 270.000 kroner høyere enn for dagens rimeligste variant.

Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT
Audi S e-tron GT

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS