-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hongqi lanserte SUV-en E-HS7 i Beijing
Verdenspremiere i Kina i dag – bilen er allerede snikvist i Norge
Verdenslanseringen av SUV-en E-HS7, bilen som er ment å vekke Hongqi fra siste års dvale, skjedde tidlig i dag på Beijing Auto Show. Men bildene BilNorge bringer er tatt under en snikvisning i Drammen for en uke siden.
Nesten fem meter lang og med et baksete selv de mest langbeinte vil trives i, er E-HS7 familiebilen som er ment å sette fart i Hongqi i Norge etter at kanonstarten med digre E-HS9 i 2022 endte med bråstopp i fjor.
Pris avgjør, og den er langt fra kjent fordi den europeisk spesifiserte SUV-en E-HS7 ikke ankommer før tidlig i 2025.
Planen for sedan-varianten av samme bil er å ha norske priser og spesifikasjonene klare for salgsstart i løpet av Q2. Roadshowet tar til i Q3 med de første bilene i Norge en god stund før årets siste kalenderblad rives av.
Skal man forholde seg til kinesiske priser på E-H7 som starter rett under 340.000 kroner, er EH7/EHS7 volumbiler i motsetning til det digre og påkostede nisjeproduktet Hongqi E-HS9.
To på samme plattform
E-H7 og E-HS7 bygges over samme tekniske lest, basert på FAWs FMS-plattform og dimensjonene oppgis til 493/195/168 cm samt 300 cm akselavstand.
Begge vil bli levert både som 2WD og 4WD hvor motoren på den bakhjulsdrevne yter 344 hk/450 Nm og henter strøm fra batteripakke som laster 75 kWt. Mellommodellen trekker på alle hjulene og batteriets størrelse oppgis til 85 kWt. Så er det toppmodellen med samme motoreffekt, men hele 111 kWt batteri og antydet rekkevidde på mer enn 700 kilometer.
E-HS7 kommer med 800 volt arkitektur og batterier fra CATL. Ladefarten oppgis til 205 kW.
Trolig får de to også samme utstyrspakke.
(saken fortsetter)
Lass med utstyr
– Her vil det ikke være nødvendig å krysse av for ekstra utstyr, sier Knut Aas, Hongqis norske sjef. Standardpakken inneholder blant annet panoramaglasstak, varme i seter foran og bak, varme i rattet, frunk, V2L, el-bakluke, 40/60 delt baksete, ett tonn tilhengervekt, adaptiv cruise, 360 graders kamera, headupdisplay, høyttalere i hodestøtten på førersetet, videobasert speil inne i bilen, trafikkgjenkjenning samt all annen førerstøtte teknologi EU krever og som er nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester.
Fem kjøremodus er tilgjengelig: eco, comfort, sport, snø og egendefinert. I likhet med Nissan Ariya har produsenten utstyrt bilen med ikoner bygd inn i det kunstige «trepanelet» på dashbordet. I tillegg betjenes mange av bilens funksjoner fra rattet og med stemmestyring, og selvfølgelig fra skjermplanken på dashbordet.
Spesifikasjoner ikke klare
Men de kinesiske spesifikasjonene må tas med forbehold og kan endres på biler som tas til Europa. Prising av de enkelte variantene avgjør også hva som er interessant å markedsføre i Norge,
Uansett rigger Hongqi for årsvolum på et langt høyere nivå enn i 2023. Samtidig er det klart at oppgraderte varianter av Hongqis mindre 5-serie og enda mindre 3-serie også ventes til Europa og Norge.
– Vi må ha priser som gir volum i Norge, fortsetter Aas.
Førsteinntrykket er en bil tilpasset familier med stort plassbehov. Hvor man sitter såpass høyt i baksetet at lårene får god støtte og at materialvalget og gjennomføringen av interiøret gir en god følelse når man befinner seg i bilen.
Hongqi E-HS 7
Pris fra | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran (4WD) | 238 hk/287 Nm |
Motor bak (2WD/4WD) | 313 hk/430 Nm |
Samlet ytelse (4WD) | 551 hk/717 Nm |
Drivlinje | 1A, bak/firehjulsdrift |
Batteri | 75/85/111 kWt |
Lading DC/AC | 250/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 20 min |
Strømforbruk | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | Ikke oppgitt |
Dimensjoner (L/B/H) | 493/195/168 cm |
Akselavstand | 300 cm |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |
-
Storbil til under 500.000 kroner?
Etter braksuksessen med digre E-HS9 i 2022, ble det stille rundt Hongqi. Veldig stille. Men nå vekkes merket til live i Norge igjen med sedanmodellen EH7. Den får lang rekkevidde og kan bli svært aggressivt priset.
-
Ny Hongqi – ikke fullt så overveldende
Debut den 20. mars, sier alle sammen. Men nettet er allerede fullt av fabrikkens egne bilder av den nye Hongqi EH7.
-
Hva er egentlig luksus?
Mercedes-Benz EQS SUV og Hongqi E-HS 9 fremstår som luksusprodukter på svært ulikt vis. Men hva ligger i luksusbegrepet i 2024?
-
OBOS-Rolls møter keiser Overlegen
Den ene skriker til omverden, den andre gjør alt som står i dens makt for å opptre diskret på grensen til anonym. Men både Hongqi og Mercedes-Benz har et nært forhold til røde løpere. Så hva skal til for å gi en bil status i Norge?
-
Første glimt av Hongqis nye konsept
E202 EV Concept er foreløpig det eneste navnet vi har på en konseptbil Hongqi skal presentere på Shanghai-utstillingen om en snau måned. Kjapplading eller batteribytte og 800 volt.
-
Hongqi E-HS9 Exclusive
Vil du vekke oppsikt i trafikkbildet er det bare å se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at pampeveldets biler skal være – uten av den grunn å koste skjorta.
-
Hongqi i Ferrari-land
Sist vi var innom dette hørtes det ut som Kinas eldste bilfabrikk, FAW, holdt på å bygge en filial i Emilia Romagna for å bygge en konkurrent til alle superbilene som bygges der. Underlig.
-
Hongqi, diger 4x4-elbil og spekket med utstyr
Om du synes dagens elbiler er for små og for anonyme, så se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at en kinesisk luksusbil skal være.
-
Kinesisk luksus på norgesturne
Har du lyst til å sjekke ut kinesisk luksubil på nært hold? Snart dukker den opp hos en forhandler i ditt område.
-
Mange går med elbilplaner
Nesten to av tre norske bilister planlegger å kjøpe eller lease elbil. Det viser en undersøkelse foretatt av Respons analyse for den norske Hongqi-importøren.