Hongqi håper å ha EH7 med lang rekkevidde og aggressivt priset på plass i Norge utpå høsten.

Hongqi EH7 med lang rekkevidde på Norges-visitt

Storbil til under 500.000 kroner?

Etter braksuksessen med digre E-HS9 i 2022, ble det stille rundt Hongqi. Veldig stille. Men nå vekkes merket til live i Norge igjen med sedanmodellen EH7. Den får lang rekkevidde og kan bli svært aggressivt priset.

Publisert

Knapt noen hadde hørt om Hongqi da merket ble rullet ut på norsk asfalt og tok norske bilkjøpere med storm etter lanseringen på tampen av 2021. I 2022, det nest beste volumåret i norsk bilhistorie, ble det med solid ryggdekning fra den kinesiske giganten First Automobile Works (FAW), registrert hele 2.086 Hongqi E-HS9.

I 2023 bråbremset bilsalget, og for Hongqi og importørmorselskapet Motor Gruppen, gikk året med til å rydde på billageret og nybilvolumet falt til bare 11 nye biler.

Konkurrent til Tesla Model 3 og BYD Han

Men nå skrus lyset på igjen. Ikke det at E-HS9 skyves ut bakveien, men nye modeller mer tilpasset dagens virkelighet i det norske bilmarkedet er på vei inn. Og først kommer sedanmodellen EH7 i andre generasjon fra 2023, basert på FAWs FMS-plattform og med dimensjonene 498/191/140 cm og 300 cm akselavstand.

EH7 tenkes prismessig plassert et sted mellom Tesla Model 3 og BYD Han.

Pris i Kina varierer fra 340.000 norske kroner for varianten med bakhjulsdrift, 75 kWt batteripakke og 344 hk. Rekkevidde oppgitt til 600 km etter kinesisk målestandard er langt fra overførbar til norsk bruksrekkevidde.

Svært lang rekkevidde

Vi må ha priser som gir volum i Norge.

Jeg tror toppmodellene vil vekke størst interesse i Norge. De har begge 111 kWt batteripakke, 344 hk med bakhjulsdrift og 619 hk med 4x4. Rekkevidde oppgis til henholdsvis 820 og 760 km. Inkludert en omfattende utstyrsliste koster sistnevnte snaut 470.000 kroner – i Kina.

Nå kan ikke prisene på hjemmemarkedet direkte overføres til Norge, men enn så lenge fritas elbiler priset under 500.000 kroner for moms.

– Vi må ha priser som gir volum i Norge, sier Knut Aas, Hongqis norske sjef.

I utgangspunktet har Hongqi EH7 mange likhetstrekk med BYD Han.

(saken fortsetter)

EH7 er nesten fem meter lang.
Frunk med plass til ladekablene.
Hongqis lysdesign.
Hodestøtter med innebygde høyttalere.
Elektrisk døråpner, men er den plassert feil?
Blindsonevarsling som stort bilde på infoskjermen.

Masse utstyr

– Her er det ikke nødvendig å krysse av for ekstra utstyr, fortsetter. Aas. Standardpakken inneholder blant annet panoramaglasstak, varme i seter foran og bak, varme i rattet, frunk, V2L, el-bakluke, 40/60 delt baksete, ett tonn tilhengervekt, adaptiv cruise, 360 graders kamera, hedaupdisplay, høyttalere i hodestøtten på førersetet, trafikkgjenkjenning samt all annen førerstøtte-teknologi EU krever.

EH7 har foreløpig ikke skiluke, men det kan komme på de norske bilene.

I Norge utpå høsten

Planen er å ha norske priser og spesifikasjoner klare for salgsstart i løpet av Q2. Roadshowet tar til i Q3 med de første bilene i Norge i god tid før året er omme.

Men er det plass til flere sedanmodeller i Norge? Har ikke Tesla allerede spist opp dette markedet med Model 3?

Kanskje det, men det har en god stund vært kjent at EH7 også kommer som SUV. Trolig lanseres den på kommende ukes Beijing-show.

Noen liten elbil i prisklasse 300.000 til 400.000 kroner står foreløpig ikke på det norske Hongqi-programmet, men fabrikkens omfattende program for elektriske bilmodeller kan bety at det neppe er bortkastet å lære å bokstavere navnet. Men før småbiler kan en lillebror til EH7, EH5, kan være aktuell.

Hongqi EH7

EH7 600 ProEH7 640 Pro+EH7 760 Pro+
RWDAWDAWD
Pris fra*Kr. 339 000Kr. 383 500Kr. 466 600
MotortypeElektriskElektriskElektrisk
Motor foranIngen275 hk275 hk
Motor bak344 hk/450 Nm344 hk344 hk
Samlet ytelse344 hk/450 Nm619 hk/756 Nm619 hk/756 Nm
Drivlinje1A, bakhjulsdrift1A, firehjulsdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t7,8 sekunder4,2 sekunder3,5 sekunder
Batteri75 kWt85 kWt111 kWt
Lading DC/ACIkke kjentIkke kjent250/11kW
Ladefart 10-80%25 minSammeSamme
Strømforbruk (100 km)13,9 kWt15,0 kWt15,1 kWt
Rekkevidde (CLTC)**600 km640 km760 km
V2L/230VJaJaJa
Dimensjoner (L/B/H)498/191/140 cmSammeSamme
Akselavstand300 cmSammeSamme
NyttelastIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgitt
Bakkeklaring12,0 cmSammeSamme
Tilhengervekt1 000 kgSammeSamme
Bagasjerom foranJaJaJa
Bagasjerom bak400 literSammeSamme
MiljøklasseAAA
Euro NCAPIkke testetIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent *Priser i Kina. **Kinesiske måleverdier

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS