-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hongqi EH7 med lang rekkevidde på Norges-visitt
Storbil til under 500.000 kroner?
Etter braksuksessen med digre E-HS9 i 2022, ble det stille rundt Hongqi. Veldig stille. Men nå vekkes merket til live i Norge igjen med sedanmodellen EH7. Den får lang rekkevidde og kan bli svært aggressivt priset.
Knapt noen hadde hørt om Hongqi da merket ble rullet ut på norsk asfalt og tok norske bilkjøpere med storm etter lanseringen på tampen av 2021. I 2022, det nest beste volumåret i norsk bilhistorie, ble det med solid ryggdekning fra den kinesiske giganten First Automobile Works (FAW), registrert hele 2.086 Hongqi E-HS9.
I 2023 bråbremset bilsalget, og for Hongqi og importørmorselskapet Motor Gruppen, gikk året med til å rydde på billageret og nybilvolumet falt til bare 11 nye biler.
Konkurrent til Tesla Model 3 og BYD Han
Men nå skrus lyset på igjen. Ikke det at E-HS9 skyves ut bakveien, men nye modeller mer tilpasset dagens virkelighet i det norske bilmarkedet er på vei inn. Og først kommer sedanmodellen EH7 i andre generasjon fra 2023, basert på FAWs FMS-plattform og med dimensjonene 498/191/140 cm og 300 cm akselavstand.
EH7 tenkes prismessig plassert et sted mellom Tesla Model 3 og BYD Han.
Pris i Kina varierer fra 340.000 norske kroner for varianten med bakhjulsdrift, 75 kWt batteripakke og 344 hk. Rekkevidde oppgitt til 600 km etter kinesisk målestandard er langt fra overførbar til norsk bruksrekkevidde.
Svært lang rekkevidde
Vi må ha priser som gir volum i Norge.
Jeg tror toppmodellene vil vekke størst interesse i Norge. De har begge 111 kWt batteripakke, 344 hk med bakhjulsdrift og 619 hk med 4x4. Rekkevidde oppgis til henholdsvis 820 og 760 km. Inkludert en omfattende utstyrsliste koster sistnevnte snaut 470.000 kroner – i Kina.
Nå kan ikke prisene på hjemmemarkedet direkte overføres til Norge, men enn så lenge fritas elbiler priset under 500.000 kroner for moms.
– Vi må ha priser som gir volum i Norge, sier Knut Aas, Hongqis norske sjef.
I utgangspunktet har Hongqi EH7 mange likhetstrekk med BYD Han.
(saken fortsetter)
Masse utstyr
– Her er det ikke nødvendig å krysse av for ekstra utstyr, fortsetter. Aas. Standardpakken inneholder blant annet panoramaglasstak, varme i seter foran og bak, varme i rattet, frunk, V2L, el-bakluke, 40/60 delt baksete, ett tonn tilhengervekt, adaptiv cruise, 360 graders kamera, hedaupdisplay, høyttalere i hodestøtten på førersetet, trafikkgjenkjenning samt all annen førerstøtte-teknologi EU krever.
EH7 har foreløpig ikke skiluke, men det kan komme på de norske bilene.
I Norge utpå høsten
Planen er å ha norske priser og spesifikasjoner klare for salgsstart i løpet av Q2. Roadshowet tar til i Q3 med de første bilene i Norge i god tid før året er omme.
Men er det plass til flere sedanmodeller i Norge? Har ikke Tesla allerede spist opp dette markedet med Model 3?
Kanskje det, men det har en god stund vært kjent at EH7 også kommer som SUV. Trolig lanseres den på kommende ukes Beijing-show.
Noen liten elbil i prisklasse 300.000 til 400.000 kroner står foreløpig ikke på det norske Hongqi-programmet, men fabrikkens omfattende program for elektriske bilmodeller kan bety at det neppe er bortkastet å lære å bokstavere navnet. Men før småbiler kan en lillebror til EH7, EH5, kan være aktuell.
Hongqi EH7
EH7 600 Pro | EH7 640 Pro+ | EH7 760 Pro+ | |
RWD | AWD | AWD | |
Pris fra* | Kr. 339 000 | Kr. 383 500 | Kr. 466 600 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | Ingen | 275 hk | 275 hk |
Motor bak | 344 hk/450 Nm | 344 hk | 344 hk |
Samlet ytelse | 344 hk/450 Nm | 619 hk/756 Nm | 619 hk/756 Nm |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift | 1A, firehjulsdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 7,8 sekunder | 4,2 sekunder | 3,5 sekunder |
Batteri | 75 kWt | 85 kWt | 111 kWt |
Lading DC/AC | Ikke kjent | Ikke kjent | 250/11kW |
Ladefart 10-80% | 25 min | Samme | Samme |
Strømforbruk (100 km) | 13,9 kWt | 15,0 kWt | 15,1 kWt |
Rekkevidde (CLTC)** | 600 km | 640 km | 760 km |
V2L/230V | Ja | Ja | Ja |
Dimensjoner (L/B/H) | 498/191/140 cm | Samme | Samme |
Akselavstand | 300 cm | Samme | Samme |
Nyttelast | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | 12,0 cm | Samme | Samme |
Tilhengervekt | 1 000 kg | Samme | Samme |
Bagasjerom foran | Ja | Ja | Ja |
Bagasjerom bak | 400 liter | Samme | Samme |
Miljøklasse | A | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Priser i Kina. **Kinesiske måleverdier |
LES OGSÅ:
-
Verdenspremiere i Kina i dag – bilen er allerede snikvist i Norge
Verdenslanseringen av SUV-en E-HS7, bilen som er ment å vekke Hongqi fra siste års dvale, skjedde tidlig i dag på Beijing Auto Show. Men bildene BilNorge bringer er tatt under en snikvisning i Drammen for en uke siden.
-
Ny Hongqi – ikke fullt så overveldende
Debut den 20. mars, sier alle sammen. Men nettet er allerede fullt av fabrikkens egne bilder av den nye Hongqi EH7.
-
Hva er egentlig luksus?
Mercedes-Benz EQS SUV og Hongqi E-HS 9 fremstår som luksusprodukter på svært ulikt vis. Men hva ligger i luksusbegrepet i 2024?
-
OBOS-Rolls møter keiser Overlegen
Den ene skriker til omverden, den andre gjør alt som står i dens makt for å opptre diskret på grensen til anonym. Men både Hongqi og Mercedes-Benz har et nært forhold til røde løpere. Så hva skal til for å gi en bil status i Norge?
-
Første glimt av Hongqis nye konsept
E202 EV Concept er foreløpig det eneste navnet vi har på en konseptbil Hongqi skal presentere på Shanghai-utstillingen om en snau måned. Kjapplading eller batteribytte og 800 volt.
-
Hongqi E-HS9 Exclusive
Vil du vekke oppsikt i trafikkbildet er det bare å se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at pampeveldets biler skal være – uten av den grunn å koste skjorta.
-
Hongqi i Ferrari-land
Sist vi var innom dette hørtes det ut som Kinas eldste bilfabrikk, FAW, holdt på å bygge en filial i Emilia Romagna for å bygge en konkurrent til alle superbilene som bygges der. Underlig.
-
Hongqi, diger 4x4-elbil og spekket med utstyr
Om du synes dagens elbiler er for små og for anonyme, så se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at en kinesisk luksusbil skal være.
-
Kinesisk luksus på norgesturne
Har du lyst til å sjekke ut kinesisk luksubil på nært hold? Snart dukker den opp hos en forhandler i ditt område.
-
Mange går med elbilplaner
Nesten to av tre norske bilister planlegger å kjøpe eller lease elbil. Det viser en undersøkelse foretatt av Respons analyse for den norske Hongqi-importøren.