NIO EL8

EL8 erstatter ES8

NIOs kommende flaggskip

EL8 erstatter ES8, er NIOs nye flaggskip og proppet med finesser, komfort – og selvfølgelig batteribytteteknologi.

Publisert Sist oppdatert

Naturligvis må det være kjøleskap i bilen, i konsollen mellom de to stolene i andre seterekke. Med elektrisk åpning. Så fortjener de to passasjerene i andre seterekke både kjøling, massasje, fothviler og individuell klimasoneinnstilling akkurat som de to foran. Kun de to i tredje seterekke må dele klimasone.

Tre rader – seks seter

An Ho, NIOs norske sjef var ikke lite stolt da han presenterte EL8, den 5,01 meter lange SUV-en som overtar etter ES8, NIOs første modell i Norge og Europa. To utstyrsvarianter tas hit, alle med 2+2+2 seteløsning. I den mest påkostede, Executive, minner de to stolene i andre rekke mer om første klasse på langdistansefly enn på passasjerseter i en familiebil. Selv koppholderen kjøres fram elektrisk og avdekker to telefonladeplater i tillegg til den ene foran.

Den litt enklere utstyrsvarianten mangler nevnte midtkonsoll, men har ellers samme setekonfigurasjon. Resten er likt. For å gjøre EL8 maksimalt komfortabel droppes sjusetersløsningen som forsvinner med ES8.

(saken fortsetter)

EL8, NIOs nye flaggskip.
EL8, NIOs nye flaggskip.
EL8, NIOs nye flaggskip.
Enkel og lekker innvendig.
Enkel og lekker innvendig.
Enkel og lekker innvendig.
Midtseter med massasje, kjøling og vinskap.
Ikke alle funksjonene styres via skjermen.
Deilig med ekstra hodeputer.
Inntil 810 liter stort bagasjerom.
Brembo bremser.
Elektrisk ladelokk.
Eget klimapanel i baksetet.
Elektrisk åpning av kjøleskapdøren.
NIO EL8
NIO EL8
NIO EL8

De fleste leier batteriet

Batteribytteteknologien skiller NIO fra konkurrentene. Batteriet, 73,5 eller 90 kWt netto, kjøpes med bilen eller leies. Standard batteripakke gir 390 km rekkevidde, den største 510 km. Ladefarten oppgis til maksimalt 240 kW. NIO jobber med en 150 kWt batteripakke hvor det har vært antydet oppimot 1000 km rekkevidde, men så langt foreligger det intet konkret om lanseringstidspunktet for dette batteriet.

Batterileieavtalen inkluderer bytte av utladet batteri med ladet inntil to ganger per måned uten ekstra kostnad på de ti operative byttestasjonene. 95 prosent av de drøyt 2.300 som så langt har kjøpt NIO i Norge, har valgt å gå for abonnementsordningen. Mer enn 30.000 batteribytter har til nå funnet sted.

Å bytte batteri tar under fem minutter, altså omtrent samme tid som det tar å tanke en fossilbil.

650 hk og luftfjæring

Å bytte batteri tar under fem minutter, altså omtrent samme tid som det tar å tanke en fossilbil. Ti nye byttestasjoner planlegges langs hovedveinettet i Norge. I Europa har NIO så langt satt opp 43 byttestasjoner inkludert de norske.

– Vi har puttet alt av kunnskap og teknologi inn i denne bilen, påpeker NIOs Pep Pujol Mur. I rene ytelser betyr det firehjulsdrift med 245 hk på forakselen og 405 hk på bakakselen, altså 650 hk i sum, 850 Nm i drakraft og akselerasjon til 100 km/t på 4,1 sekunder. Luftfjæring er standard. Tilhengervekten oppgis til 2.000 kg.

Påkostet og lesset med utstyr

Tredje seterads rygger legges ned elektrisk, mens stolene i andre seterad kun skyves framover. Bagasjerommet med alle seteradene i bruk ender derfor på 265 liter som øker til 810 liter med midtsetene skjøvet helt fram. Midtsetene kan ikke flatpakkes.

NIO EL8 er på alle måter en påkostet global elbil utviklet for dem som liker å kjøre bil, og som NIO definerer inn blant premium-modellene i klassen. Derfor nevnes Volvo EX90 som nærmeste konkurrent, men Kia EV9 bør også vurderes inn i dette bildet. Sju/seksseterne BYD Tang og Hongqi E-HS9 er heller ikke døde. Et rimeligere alternativ til denevnte vil være kommende Peugeot E-5008, utstyrt som den blir med kombinasjonsløsningen 4x4 og sju sitteplasser.

Minimalistisk indre

NIO går ikke like langt som enkelte andre kinesiske merker og Tesla i å minimalisere interiøret. Likevel styres de aller fleste funksjoner via trykkfølsom skjerm, 12,8 tommer stor og horisontalt montert, eller med stemmestyring. Baksetepassasjere styrer klimaet og kjøleskapet fra eget 6,6 tommers panel. Headupdisplayet er på hele 16,3 tommer.

NIO går ikke like langt som enkelte andre kinesiske merker og Tesla i å minimalisere interiøret.

NIO gjør også et nummer av at setene, for å gjøre dem maksimalt komfortable med hele 22 innstillingsvariabler, er utviklet og produseres inhouse.

Bilens standardpakke inneholder ikke bare adaptivt Matrix-lys, soft-close av dørene, el-regulerbart ratt og varmepumpe, men også Lidar, radar, kameraer og 33 sensorer som i enkelte deler av verden ville gjort EL8 så godt som selvkjørende, men som innenfor europeiske lovbestemmelser gjør førerstøtteteknologien til hjelpemidler for å redusere antallet ulykker og omfanget av dem når de først skjer. For dem som har behov for det, så parkerer bilen selv.

Pris for NIO EL8 med leid batteri starter på 719.000 kroner. De første kundene får bilene sine i september.

NIO EL8 i tall

Pris ex batteri fraKr. 719 000
MotortypeElektrisk
Motor foran245 hk/350 Nm
Motor bak408 hk/500 Nm
Samlet ytelse653 hk/850 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,1 sekunder
Toppfart200 km/t
Batteri (netto)73,5/90 kWt**
Lading DC/AC140/240 kW**11kW
Ladefart 10-80%30/24**
Strømforbruk17,7 - 18,1 kWt**
Rekkevidde (WLTP)390/510 km**
Dimensjoner (L/B/H)501/207/175 cm
Akselavstand307 cm
Bilvekt2 538/2 558 kg**
Nyttelast652/632 kg**
Bakkeklaring11 - 20 cm*
Tilhengervekt2 000 kg
Takvekt:75 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak240/260 - 785/810 liter
Vadedybde45 cm
Bilgaranti5 år/150 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent *Luftfjæring. **Lite/stort batteri

 

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS