-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
EL8 erstatter ES8
NIOs kommende flaggskip
EL8 erstatter ES8, er NIOs nye flaggskip og proppet med finesser, komfort – og selvfølgelig batteribytteteknologi.
Naturligvis må det være kjøleskap i bilen, i konsollen mellom de to stolene i andre seterekke. Med elektrisk åpning. Så fortjener de to passasjerene i andre seterekke både kjøling, massasje, fothviler og individuell klimasoneinnstilling akkurat som de to foran. Kun de to i tredje seterekke må dele klimasone.
Tre rader – seks seter
An Ho, NIOs norske sjef var ikke lite stolt da han presenterte EL8, den 5,01 meter lange SUV-en som overtar etter ES8, NIOs første modell i Norge og Europa. To utstyrsvarianter tas hit, alle med 2+2+2 seteløsning. I den mest påkostede, Executive, minner de to stolene i andre rekke mer om første klasse på langdistansefly enn på passasjerseter i en familiebil. Selv koppholderen kjøres fram elektrisk og avdekker to telefonladeplater i tillegg til den ene foran.
Den litt enklere utstyrsvarianten mangler nevnte midtkonsoll, men har ellers samme setekonfigurasjon. Resten er likt. For å gjøre EL8 maksimalt komfortabel droppes sjusetersløsningen som forsvinner med ES8.
(saken fortsetter)
De fleste leier batteriet
Batteribytteteknologien skiller NIO fra konkurrentene. Batteriet, 73,5 eller 90 kWt netto, kjøpes med bilen eller leies. Standard batteripakke gir 390 km rekkevidde, den største 510 km. Ladefarten oppgis til maksimalt 240 kW. NIO jobber med en 150 kWt batteripakke hvor det har vært antydet oppimot 1000 km rekkevidde, men så langt foreligger det intet konkret om lanseringstidspunktet for dette batteriet.
Batterileieavtalen inkluderer bytte av utladet batteri med ladet inntil to ganger per måned uten ekstra kostnad på de ti operative byttestasjonene. 95 prosent av de drøyt 2.300 som så langt har kjøpt NIO i Norge, har valgt å gå for abonnementsordningen. Mer enn 30.000 batteribytter har til nå funnet sted.
Å bytte batteri tar under fem minutter, altså omtrent samme tid som det tar å tanke en fossilbil.
650 hk og luftfjæring
Å bytte batteri tar under fem minutter, altså omtrent samme tid som det tar å tanke en fossilbil. Ti nye byttestasjoner planlegges langs hovedveinettet i Norge. I Europa har NIO så langt satt opp 43 byttestasjoner inkludert de norske.
– Vi har puttet alt av kunnskap og teknologi inn i denne bilen, påpeker NIOs Pep Pujol Mur. I rene ytelser betyr det firehjulsdrift med 245 hk på forakselen og 405 hk på bakakselen, altså 650 hk i sum, 850 Nm i drakraft og akselerasjon til 100 km/t på 4,1 sekunder. Luftfjæring er standard. Tilhengervekten oppgis til 2.000 kg.
Påkostet og lesset med utstyr
Tredje seterads rygger legges ned elektrisk, mens stolene i andre seterad kun skyves framover. Bagasjerommet med alle seteradene i bruk ender derfor på 265 liter som øker til 810 liter med midtsetene skjøvet helt fram. Midtsetene kan ikke flatpakkes.
NIO EL8 er på alle måter en påkostet global elbil utviklet for dem som liker å kjøre bil, og som NIO definerer inn blant premium-modellene i klassen. Derfor nevnes Volvo EX90 som nærmeste konkurrent, men Kia EV9 bør også vurderes inn i dette bildet. Sju/seksseterne BYD Tang og Hongqi E-HS9 er heller ikke døde. Et rimeligere alternativ til denevnte vil være kommende Peugeot E-5008, utstyrt som den blir med kombinasjonsløsningen 4x4 og sju sitteplasser.
Minimalistisk indre
NIO går ikke like langt som enkelte andre kinesiske merker og Tesla i å minimalisere interiøret. Likevel styres de aller fleste funksjoner via trykkfølsom skjerm, 12,8 tommer stor og horisontalt montert, eller med stemmestyring. Baksetepassasjere styrer klimaet og kjøleskapet fra eget 6,6 tommers panel. Headupdisplayet er på hele 16,3 tommer.
NIO går ikke like langt som enkelte andre kinesiske merker og Tesla i å minimalisere interiøret.
NIO gjør også et nummer av at setene, for å gjøre dem maksimalt komfortable med hele 22 innstillingsvariabler, er utviklet og produseres inhouse.
Bilens standardpakke inneholder ikke bare adaptivt Matrix-lys, soft-close av dørene, el-regulerbart ratt og varmepumpe, men også Lidar, radar, kameraer og 33 sensorer som i enkelte deler av verden ville gjort EL8 så godt som selvkjørende, men som innenfor europeiske lovbestemmelser gjør førerstøtteteknologien til hjelpemidler for å redusere antallet ulykker og omfanget av dem når de først skjer. For dem som har behov for det, så parkerer bilen selv.
Pris for NIO EL8 med leid batteri starter på 719.000 kroner. De første kundene får bilene sine i september.
NIO EL8 i tall
Pris ex batteri fra | Kr. 719 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 245 hk/350 Nm |
Motor bak | 408 hk/500 Nm |
Samlet ytelse | 653 hk/850 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,1 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri (netto) | 73,5/90 kWt** |
Lading DC/AC | 140/240 kW**11kW |
Ladefart 10-80% | 30/24** |
Strømforbruk | 17,7 - 18,1 kWt** |
Rekkevidde (WLTP) | 390/510 km** |
Dimensjoner (L/B/H) | 501/207/175 cm |
Akselavstand | 307 cm |
Bilvekt | 2 538/2 558 kg** |
Nyttelast | 652/632 kg** |
Bakkeklaring | 11 - 20 cm* |
Tilhengervekt | 2 000 kg |
Takvekt: | 75 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 240/260 - 785/810 liter |
Vadedybde | 45 cm |
Bilgaranti | 5 år/150 000 km |
Batterigaranti | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Luftfjæring. **Lite/stort batteri |
LES OGSÅ:
-
Lekker stasjonsvogn
SUV-ene spiste stasjonsvognene til lunch, heter det i et munnhell. Dette håper NIO å gjøre noe med når de nå lanserer en touringvariant av ET5 med kun 13.000 kroner i prispåslag.
-
Med biler på flyplassen
Underlig hvordan ting plutselig bundles. Hvor lenge er det siden du har lest om bil og flyplass-lounge? 35 år – hvis noensinne? Her detter det plutselig inn melding om to!
-
Stor nyhet fra NIO – i dobbelt forstand
Det var deres nye billigmerke Alps jeg satt og ventet på den siste NIO-dagen, lille julaften for dere andre. I stedet fikk jeg en bil som skal ete Maybacher og som får verdens mest avanserte elektronikk til å sikre fordøyelsen.
-
Over 100 mil uten ladestopp
Mange har ventet på NIOs 150 kWt batteripakke, og i helgen ble den testet med stor suksess.
-
Sammen om batteribytte
NIO og Geely har inngått partnerskap for å fremme utviklingen av batteriteknologi.
-
Batteribytte på fem minutter
Å bytte batteri på NIO tar ikke mer tid enn det tar å fylle bensintanken.
-
Mer folkelig fra NIO
Nye modeller kommer tett fra NIO for tiden. Nå utvides programmet med en familiestor SUV og den er øyeblikkelig her.
-
Har NIO kopiert Tesla?
I duellen mellom Tesla Model 3 og NIO møter mesteren utfordreren. Model 3 stiller som landets historisk tredje mest kjøpte elbil mens ET5 akkurat er lansert. Men likheten mellom de to gjør det fristende å spørre om NIO nærmest har kopiert Tesla.
-
Diskret Kina-luksus
Kinesere som kjøper Nio ET7 setter seg på høyre side bak og overlater kjøringen til sjåføren. Men det er fullt mulig å ha det ganske trivelig bak rattet i denne raketten av en diger og påkostet sedan.
-
To nye biler i ett smekk – SUV og stasjonsvogn
Nio legger stor vekt på å bygge communities – små Nio-samfunn. Derfor var også fanklubben invitert til Nio House i Oslo i forrige uke da det ble presentert to nye modeller. Og siden samfunnet eksisterer andre steder også, ble hele forestillingen streamet til tilsvarende anlegg i Bergen, Trondheim og Stavanger – og til det helt nyåpnede Nio House i Kristiansand.