-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: NIO ET5 Touring
Lekker stasjonsvogn
SUV-ene spiste stasjonsvognene til lunch, heter det i et munnhell. Dette håper NIO å gjøre noe med når de nå lanserer en touringvariant av ET5 med kun 13.000 kroner i prispåslag.
Først publisert i BilAutofil nr. 10-2023
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Har man ikke sett bilen før, kan den ved første øyekast og sett på skrå bakfra minne om en Jaguar med de rene linjene, hekkspoileren og fete hjul. Men fronten avslører at dette kommer lang øst fra og at det er NIOs bidrag for å løfte stasjonsvognene inn på nybilkjøpernes handleliste igjen.
Å lansere ei familiestor stasjonsvogn på terskelen til 2024 er dristig nettopp med bakgrunn i SUV-enes frammarsj over hele verden. NIO er den andre elbilprodusenten etter MG til å velge stasjonsvognformen.
Europeisk fenomen
Nå har stasjonsvognene i særlig grad vært et europeisk fenomen, spesielt de påkostede etter at Volvo for seks tiår siden oppfant begrepet «herregårdsvogn». OFV-tall viser at for 20 år siden sto stasjonsvognene for 31,9 prosent av samlet personbilvolum i Norge og SUV-ene for bare 7,5 prosent. 20 år senere, altså i år, har SUV-ene jafset til seg 71,8 prosent av nybilkjøperne mens stasjonsvognkundene utgjør fattige to prosent.
Så det er sistnevnte tall NIO håper å gjøre noe med når de med batterileiekonseptet går inn og tilbyr den 4,79 meter lange stasjonsvogna av ET5 til 439.000 kroner, kun 13.000 kroner over sedanversjonen. Selv med tillagt komfortpakke (+ 12.000 kroner) og vinterhjul havner bilen under momsgrensen på 500.000 kroner.
Prisen er uten batteripakke, men det bekymrer ikke NIO-sjef Marius Hayler ved at 97 prosent av NIOs kunder ender opp med å leie batteriet framfor å kjøpe
De fleste leier batteriet
Prisen er uten batteripakke, men det bekymrer ikke NIO-sjef Marius Hayler ved at 97 prosent av NIOs kunder ender opp med å leie batteriet framfor å kjøpe det, hvilket betyr at et par batteribytter i måneden også ligger inne i leieprisen. Og kunden kan oppgradere fra 75 til 100 kWt batteripakke om behovet skulle endre seg. Og til 150 kWt når (og om) det måtte komme. Alle NIOs biler er i dag, fra den store SUV-en ES8 og nedover via ET7, EL6 til ET5, sydd over en teknisk lest hvor batteripakkene er identiske i ytre volum og derfor passer til alle bilene.
Hayler forklarer også den høye leieandelen med at kunden alltid er garantert siste batteriteknologi og feilfritt batteri.
- Bilpris uten batteri: 439.000 kroner
- 75 kWt batteripakke (435 km rekkevidde): Kjøp 90.000 kroner – leie kr. 1.399/måned.
- 100 kWt batteripakke (560 km rekkevidde): Kjøp 160.000 kroner – leie kr. 1.999/måned.
Svært rask
Med unntak av hekken, bakseteplassen og bagasjeromsvolumet er alt det tekniske i stasjonsvogna identisk med sedanmodellen. En kort kjøretur på lanseringsdagen viser at stasjonsvogna naturlig nok kjører identisk med sedanvarianten. Dette er, ikke minst på grunn av oppsettet og 480 disponible hestekrefter tatt ut fra maksimalt 204 hk foran og 286 hk bak og til tross for drøyt 2,2 tonn bilvekt, en ganske sportslig og kjøreglad bil hvor ytelsene vektes mot åtte kjøreprogrammer: sport+, sport, komfort, individuell, sand, snø, vått og økonomi. Kun i sport+ hentes alle kreftene fram, men dit kommer man via en hurtigfunksjon med rattknappene. I sport-funksjonen reduseres sprinthastigheten til 100 km/t fra 4,0 til 5,9 sekunder, nok for de fleste det også.
Én-pedals funksjonen bremser kraftig ned, men ikke helt til stillestående. Bilen kan kodes til myk oppbremsing.
Hør på Nomi
En fiks detalj der bak har NIO snappet fra Citroën: det venstre bagasjeromslyset kan tas ut å brukes som lommelykt
Med unntak av stemmeassistenten Nomi, som med jevne mellomrom blunker til deg fra sin midtplasserte posisjon på dashbordet, og med ganske godt norsk ordforråd hjelper til med innstillinger, er dashbordet rensket for knapper. Mange funksjonsvalg gjøres først på det vertikalt monterte og 12,8 tommer store senterdisplayet for deretter å styres av de to knappene på rattet. Ideen til løsningen, brukerforenklet i siste programoppdatering, ser ut til å være hentet fra Tesla, svært mye i førermiljøet minner nettopp om Tesla Model 3 og Model Y.
Bilen har ingen startknapp, det er bare å sette seg inn og aktivisere girvelgeren på midtkonsollen.
Trekker tilhenger
Bagasjerommet laster 450 liter med den 40/20/40-delte bakseteryggen oppe. Legg til 40 liter når gulvet bak senkes fra flatt lastegulv til nederste nivå. Med bakseteryggene nede økes volumet til 1.247 liter. Her har valgte NIO å funksjonskompromisse med skrå hekk for å gjøre bilen tøff framfor å designe en flyttebil. ET5 trekker inntil 1.400 kilo på tilhengerkroken.
En fiks detalj der bak har NIO snappet fra Citroën: det venstre bagasjeromslyset kan tas ut å brukes som lommelykt. Panoramaglasstaket på 1,35 kvadratmeter lar seg, mot et tilvalg, dempe ved at det gjøres mørkere, ikke melkehvitt som i en del konkurrenter.
Utstyrsspekket
Som de fleste andre biler produsert i Asia kommer i utgangspunktet NIOs biler spekket med utstyr til Norge. Med noe kan legges til:
- Komfortpakke med blant annet massasje i setene foran, varme i rattet og oppvarmet baksete: 12.000 kroner.
- Dimming av glasstaket: 12.000 kroner.
- Elektrisk tilhengerfeste: 9.800 kroner.
- Nomi: 5.600 kroner.
- Oransjefargede bremsekalipere: 4.000 kroner.
- Oppvarmede vindusviskere: 1.200 kroner.
De første kundebilene vil være klar til levering i løpet av oktober.
NIO deltar på Oslo Motor Show. Der står naturligvis ET5 Touring og kan studeres nærmere.
OPPSUMMERT
Tøff, godt utstyrt og svært rask stasjonsvogn som kjører bra, men som langt fra er tilgjengelig over hele landet.
NIO ET5 Touring
Pris u/batteri | Kr. 439 000 |
Pris testbil u batteri | Kr. 451 000 |
Pris m/75 kWt batteri | Kr. 532 869 |
Pris m/100 kwt batteri | Kr. 620 619 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk |
Motor bak | 286 hk |
Samlet ytelse | 480 hk/700 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,0 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri | 100 kWt |
Lading DC/AC | 125/22 kW |
Ladefart 10-80% | Ikke oppgitt |
Strømforbruk | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | 560km |
V2L/230V | Ikke |
Dimensjoner (L/B/H) | 479/198/150 cm |
Akselavstand | 289 cm |
Bilvekt | 2 260 kg |
Nyttelast | 395 kg |
Bakkeklaring | 13,5 cm |
Tilhengervekt | 1 400 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 660 - 1 247 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP** | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen *Ex batteri **Gjelder sedan |
-
NIOs kommende flaggskip
EL8 erstatter ES8, er NIOs nye flaggskip og proppet med finesser, komfort – og selvfølgelig batteribytteteknologi.
-
Med biler på flyplassen
Underlig hvordan ting plutselig bundles. Hvor lenge er det siden du har lest om bil og flyplass-lounge? 35 år – hvis noensinne? Her detter det plutselig inn melding om to!
-
Stor nyhet fra NIO – i dobbelt forstand
Det var deres nye billigmerke Alps jeg satt og ventet på den siste NIO-dagen, lille julaften for dere andre. I stedet fikk jeg en bil som skal ete Maybacher og som får verdens mest avanserte elektronikk til å sikre fordøyelsen.
-
Over 100 mil uten ladestopp
Mange har ventet på NIOs 150 kWt batteripakke, og i helgen ble den testet med stor suksess.
-
Sammen om batteribytte
NIO og Geely har inngått partnerskap for å fremme utviklingen av batteriteknologi.
-
Batteribytte på fem minutter
Å bytte batteri på NIO tar ikke mer tid enn det tar å fylle bensintanken.
-
Mer folkelig fra NIO
Nye modeller kommer tett fra NIO for tiden. Nå utvides programmet med en familiestor SUV og den er øyeblikkelig her.
-
Har NIO kopiert Tesla?
I duellen mellom Tesla Model 3 og NIO møter mesteren utfordreren. Model 3 stiller som landets historisk tredje mest kjøpte elbil mens ET5 akkurat er lansert. Men likheten mellom de to gjør det fristende å spørre om NIO nærmest har kopiert Tesla.
-
Diskret Kina-luksus
Kinesere som kjøper Nio ET7 setter seg på høyre side bak og overlater kjøringen til sjåføren. Men det er fullt mulig å ha det ganske trivelig bak rattet i denne raketten av en diger og påkostet sedan.
-
To nye biler i ett smekk – SUV og stasjonsvogn
Nio legger stor vekt på å bygge communities – små Nio-samfunn. Derfor var også fanklubben invitert til Nio House i Oslo i forrige uke da det ble presentert to nye modeller. Og siden samfunnet eksisterer andre steder også, ble hele forestillingen streamet til tilsvarende anlegg i Bergen, Trondheim og Stavanger – og til det helt nyåpnede Nio House i Kristiansand.