-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Xpeng G6 AWD Performance
Flott SUV, er prisen god nok?
Xpeng mener nye G6 er rett SUV-valg for mange. Men Tesla Model Y kan bli en lei konkurrent å komme rundt i kampen om kunder på jakt etter en familiestor SUV.
I lanseringsfargen oransje skriker SUV-kupeen Xpeng G6 på oppmerksomhet. I en hvilken som helst av de andre fire fargene bilen leveres, går den i ett med det kinesiske billandskapet og vil ikke på noen måte framstå som den nyheten den er.
Det hersker ingen tvil om at Xpeng er i ferd med å skaffe seg mange norske venner. Xpeng valgte Norge som første europeiske land å etablere seg i og har så langt levert innpå 2.300 biler. Da de endelig slapp G9 ut på asfalten i fjor høst, viste den seg raskt å representere mye bil for pengene i form av mye plass og høyt komfortnivå, høyt utstyrsnivå, firehjulsdrift, rask med to motorer – og ikke minst trivelig å oppholde seg i.
Baksetevinner
Nå følger Xpeng opp med G6, 4,75 meter lang, typisk familiestor, enklere utstyrt og rimeligere i materialvalget, men fortsatt har importøren krysset av i mange tilvalgrubrikker premiummerkene tar seg fett betalt for å inkludere.
Det aller mest positive trekket ved G6 er hvor godt det er å sitte i baksetet, mil etter mil. De fleste elbiler sliter med lav sittehøyde over gulvet, men ved å løfte utvendig høyde til 1,65 meter, var det mulig å bygge inn god nok sittehøyde over batteripakken uten at selv høye passasjerer skaller hodet i det digre glasstaket.
Og en liten, men ganske viktig detalj som flere biler, ikke bare de elektriske, sliter med: Ved å konstruere forsetenes bunnramme slik at føttene komfortabelt kan stikkes under setene, oppleves plassen i baksetet langt bedre enn målene faktisk tilsier. Xpeng sa som Ole Brumm, ja takk til begge deler: god plass og opplevelsen av det.
(saken fortsetter)
Styggrask og bra på det meste
Med G6 bevises nok en gang at kinesisk bilindustri har tatt igjen konkurrentene og at Xpeng, til tross for at selskapet ikke har eksistert i mer enn ti år, er i ferd med å etablere seg som noe helt annet enn en døgnflue.
Hvorfor jeg trekker fram dette, og ikke fokuserer på at motoren i den tohjulsdrevne utgaven av G6 yter 258 hk og de to i den firehjulsdrevne i sum leverer 476 hk, at bilen kjører bra, at den har varme, massasje og kjøling i setene og varme i rattet, at du sitter utmerket også foran, at den raskeste er styggrask og tar sprinten til 100 km/t på 4,1 sekunder, at bilen trekker inntil 1.500 kg tung tilhenger, at den har V2L strømuttak på 3,3 kW, fire nivåer på regenerering og at rekkeviddene oppgis til 435 km med standard batteri og 550 km med det største batteriet i kombinasjon med AWD, skyldes først og fremst at Tesla og flere kinesiske bilprodusenter har gjort mye av dette til standard på biler i denne klassen.
En bils ytelser, plass og utstyr har ingen mening løsrevet fra prisen. Den er for Xpeng G6:
- - Forhjulsdrift, 66,0 kWt batteri og 435 km rekkevidde: 410.000 kroner.
- - Firehjulsdrift, 87,5 kWt batteri og 550 km rekkevidde: 500.000 kroner
I begge tilfellene tilkommer frakt og 9.900 kroner i leveringskostnader hos forhandler, og den som vil ha tilhengerfeste må ut med ytterligere 11.900 kroner. En svært god og konkurransedyktig pris, hevder kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Xpeng.
Er prisen god nok?
Men er prisen virkelig så god som importøren vil ha det til, og så god at de fra lanseringen etter sommerferien klarer å levere 1.500 G6 til kunder før nyttårsrakettene lander i 2025?
Jeg tviler, og spøkelset heter Tesla Model Y, knallsterk merkevare, bestselgeren i verden i fjor, vinner av norgesmesterskapet i bilsalg de siste årene og så langt i år også. Den mener jeg matcher 4x4-varianten av G6 fullt ut. Det gjør også BYD Seal U og for så vidt KGM Torres i møte med 2WD-utgaven av G6.
To av tre velger 4x4
Nå har det seg slik at to av tre som handler ny bil i Norge ender opp med en som driver på alle hjul. Og om jeg nok en gang løfter fram Tesla Model Y, så befinner 4x4-andelen seg rundt 90 prosent.
For Xpeng betyr det at billigutgaven, om det går an å bruke uttrykket om G6 med 2WD, kun henvender seg til et ytterst begrenset publikum. Så fokuset må derfor bli på G6 med AWD, eller Performance, som Xpeng velger å kalle bilen. G6 tilbys også med det store batteriet og kun 2WD for å maksimere rekkevidden, men Norge dropper denne.
Xpeng sa som Ole Brumm, ja takk til begge deler: god plass og opplevelsen av det.
Så hva bør Xpeng finne på for å gjøre livet surere for Tesla, VW ID.4, Skoda Enyaq og andre som har noe å tilby i denne klassen? Det enkle svaret er sannsynligvis å sette ned prisen til under den magiske momsgrensen på 500.000 inkludert levering, eller friste med finansieringsløsninger som fullt ut matcher konkurrentene før G6 er i en bilbutikk nær deg. Tesla Model Y Long Range med 4x4 koster til sammenlikning 483.500 inkludert tilhengerfeste.
Tatt igjen konkurrentene
Uansett, G6 er nok et bevis på at kinesisk bilindustri har tatt igjen konkurrentene og at Xpeng, til tross for at selskapet ikke har eksistert i mer enn ti år, er i ferd med å etablere seg som noe helt annet enn en døgnflue.
Men kineserne kopierer også. Innvendig er likheten med Tesla Model Y slående med minimalistisk renhet og breddeskjerm hvis menytilnærming har klare likheter med volummodellen fra den California-baserte produsenten.
G6 bygges på en helt ny Xpeng-plattform (SEPA 2.0) som på grunn av støpeteknologien senker produksjonstiden med 20 prosent. Naturligvis er varmepumpeteknologi på plass.
Xpeng gjør lading til et viktig tema, og det er bra. For i likhet med eksempelvis Hyundai/Kia og Porsche, er 800 volt batteriteknologi på plass. Det skal kunne senke ladetiden ned mot 20 minutter fra 10 til 80 prosent batterikapasitet hvilket betyr at det ikke tar mer enn seks minutter å lade nye 100 km rekkevidde. Hjemmelading kan skje med inntil 11 kW.
OPPSUMMERT
Strålende familie-SUV, rask, utstyrsrik, komfortabel og raskladende. Men Teslas aggressive prising kan bli en utfordring.
Xpeng G6/Performance
2WD/4WD | |
Pris normal rekkevidde 2WD fra* | Kr. 410 000 |
Pris lang rekkevidde 4WD fra* | Kr. 500 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor 2WD | 258 hk/440 Nm |
Motor AWD | 476 hk/660 Nm |
Drivlinje | 1A, for-/firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,9 - 4,1 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri (netto) | 66,0/87,5 kWt |
Forbruk 100 km | 17,5 - 17,9 kWt |
DC-lading (800 V) | 215/280 kW |
Ladefart 10-80% | 20 min |
Rekkevidde (WLTP) | 435 - 550 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 475/192/165 cm |
Akselavstand | 289 cm |
Bilvekt | 2 025/2 120 kg |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom bak | 571-1 374 liter |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Ex frakt/levering |
LES OGSÅ:
-
Mange nyheter presentert på første dag av eCarExpo
Flere bilmerker og bilimportører er i dag til stede på elbilmessen eCarExpo på Lillestrøm, som arrangeres parallelt med Automessen.
-
Viser stor europeisk familiebil i Norge
Xpeng X9 redefinerer hva en familiebil kan være. Den elektriske 7-seteren kommer til Norge i februar.
-
Mona – den nye favoritten
Mona 03 debuterte på Chengdu-utstillingen sist i august. Hun ble umiddelbart en hit. 30.000 kontrakter på 48 timer. Siden hun er en Xpeng kommer hun kanskje til Norge?
-
Autoliv hjelper Xpeng til værs
Noe av det som åpenbart imponerte alle de norske Xpeng-forhandlerne som besøkte Beijing-utstillingen i forrige måned, var utstillingsversjonen fra Aeroth-avdelingen.
-
Strømlinjevindunder: Mona
Xpeng gir oss stadig nye detaljer om det nye merket de skal lansere: Mona. Nå er hun verdens mest strømlinjede masseproduserte.
-
Xpengs MONA er på plass
Nesten alle de nye kinesiske bilprodusentene lager et eller flere sidemerker. Her er et man har ventet på en stund: MONA fra Xpeng.
-
Prises mot Norges mest solgte bil
Dette er modellen som skal firedoble det norske Xpeng-salget. Prisene er nå klare og det åpnes for bestilling.
-
Skal bidra til firedobling i Norge
Med en aggressivt priset G6 på laget etter sommerferien håper Xpeng å firedoble fra fjorårsvolumet til 3000 biler i år. Halvparten av dem vil være nye G6.
-
Xpeng lanserer ny coupé-SUV
Den kinesiske produsentene går inn i en ny nisje når de lanserer sin mellomstore coupé-SUV med betegnelse G6. Bilen skal tilbys med ulike batteripakker og drivlinjer.
-
Stor og flott familiebil
Xpeng har så langt hatt en broket reise i Norge, men med SUV-en G9 tydeliggjør det kinesiske elbilmerket et ønske og håp om å bli tatt på alvor av.