Familiemoro:

Gokart for Alle på Oslo Motor Show

En nyhet som vil favne hele familien skal lanseres på Oslo Motor Show. Gokart for Alle heter konseptet som virkelig tar sikte på å gjøre motorsport til en breddeidrett.

Det er mye som kan stå i veien for ungdom som vil inn i motorsport. Penger er ikke en uvesentlig faktor der. De første hundre tusen forsvinner veldig fort når man ønsker å satse litt.

Logistikken er en annen ting. Man bør ha plass til å oppbevare redskapen. Man bør ha plass og kompetanse til å skru på den. Og man bør ha tilpassede transport-muligheter slik at man kan komme frem- og tilbake til stevner.

Et nytt tilbud som vil bli presentert fredag, på Oslo Motor Show på Lillestrøm, vil presentere en løsning på mange av de hindrene som holder ungdom – og deres foresatte – fra å satse på motorsport.

I spissen står Norges Bilsportforbund, i bakgrunnen treffer vi en gruppe entusiastiske initiativtakere med røtter langt tilbake som aktive utøvere, og som arrangører av gamle dagers Neon Cup, en rekke andre merkecuper og av det eventyret som egentlig skulle vært umulig å få til: Oslo Racing Festival, med ekte gateløp rundt Bjørvika.

Nå er ikke Gokart for Alle ment som et 25-års jubileum for Oslo Racing Festival, når det nye initiativet settes ut i livet for 2025-sesongen.

Verken Arne Berg eller Helge Håskjold, initiativtakerne, er sentimentale eller henfaller til mimring – at det hele settes i gang nå skyldes heller at det er en rekke elementer i bakteppet som nå stemmer slik at tiden er inne.

- Overgang til elektrisk lar seg ikke stoppe, er et av deres argumenter.

- Dessuten ser vi at mange krefter ønsker en bredere motorsport. Forbudet mot idrett med mekanisk hjelp er nå fjernet fra det olympiske charter. Under de såkalte Olympiske ungdomslekene til IOC i 2018 ble det kjørt Gokart løp. FIA søkte om løp til OL i Los Angeles lekene i 2028 – der ble kickboksing og karate inkludert isteden, men nå jobber sterke krefter for at Gokart skal inkluderes i Brisbane-lekene i 2032, forteller de.

Da snakker vi virkelig om bredde-appell!

Og så føyer de til mulighetene for trening og kjøring på skjerm. Det betyr at sporten kan bli helårs og innendørs – når man ikke er ute med virkelig bil på virkelig bane.

Dermed er det bygget opp til at det skal inviteres til «Arrive and Drive».

Bilsportforbundet har kjøpt inn 17 elektriske Gokarts som skal leies ut til førere. Foreløpig sikter man på aldersgruppen 8 til 12 år, og Østfold kommer til å være det geografiske området man konsentrerer seg om i første omgang.

Grunnen er blant annet at Rudskogen skal være hub’en for hele opplegget. Der skal gokartene ha base, der skal de serves og derfra skal all logistikken skje.

Førerne må ta med seg kjøredress – egen eller de kan leie den, hjelm og utstyr og møte på riktig bane til riktig tid. Der står bilene klare til kjøring.

Banene som skal brukes den første sesongen er forresten Varna og Trøgstad pluss, selvfølgelig Rudskogen – og til sammen seks løpshelger.

-Men vi skal selvfølgelig ut over hele landet, med mange flere stevner etter hvert – bryter Helge Håskjold inn og minner om at vi har 29 gokart-baner i Norge. Et viktig ekstrapoeng er at ingen av disse vil få støyproblemer med de nye gokartene. Elektrisk er ikke bare bra på CO2-området. Også når det gjelder dB har de bærekraftargumenter.

Arne Berg minner om at dette el-prosjektet er enestående, i hvert fall i Europa, og at her har Norge tatt en pioner-rolle inne bilsport.

-Prosjektet vil bli fulgt tett, sier han og forteller blant annet om hvordan Rotax – tradisjonell leverandør av forbrenningsmotor – reagerte spontant da de ble kontaktet.

Den karten som vil bli presentert på Oslo Motor Show er et direkte resultat av at Rotax kastet seg rundt og ville bli med.

-Vi har satt opp planer med et fem-års perspektiv forteller de to,

-Og budsjettene forteller at her vil det koste deltakerne mellom 30. og 40. tusen kroner per år. I det er det også bygget inn førertrening og - tro det eller ei – ledsager-kurs.

-Men vi jobber fremdeles aktivt med å få prisen enda lenger ned

-Vi skal ikke ha noen gærne foreldre som aldri ble racerkjører i sin ungdom som skal kompensere ved å stå langs banen og stresse ungene med hyl og rop og dårlige råd.

De lover at den første treningen løpet vil skje i slutten av april på Rudskogen. Og at alle interesserte kan få nødvendige informasjoner på Oslo Motor Show, via www.gokartforalle.no eller hos Bilsportforbundet som du vil finne i Hall C.

På Oslo Motor Show har de med seg meget mer enn Gokart for Alle. De har blant annet tre simrigger på plass. En for rally, en for Formel 1 og en for de aller minste.

Løpsbiler er selvsagt også der, fra både autoslalåm, crosskart, Funsport, gokart – og ikke minst Formel 2-bilen som Dennis Hauger kjørte med i 2022-sesongen!

Flere utøvere fra Team Norway, Norges raskeste landslag, kommer også innom standen, og de fleste vil dukke opp lørdag klokken 12.00, hvor det blir muligheter for autografskriving og møte med noen av Norges raskeste bilsportutøvere.

Og – a pro pos skrikende foreldre - representanter fra Norges Bilsportforbund vil også kunne fortelle om hva som skal til for å begynne med bilsport og ikke minst, hvordan man kan være funksjonær eller bare tilskuer.

Showet åpner klokken ti hver dag.

 

Powered by Labrador CMS