-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi møtte på Oslo Motor Show
Riktig barneoppdragelse
LMK var som vanlig på plass, men hadde en utstilling som var meget mer tilgjengelig enn vi har vært vant til.
Eller kanskje jeg husker feil.
Kanskje har de ikke vært så uoppnåelige de bilene vi har møtt hos Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber tidligere (jeg skjønner godt at de nøyer seg med bare initialene), men en Volvo og en VW buss innredet til turbruk pluss en tråbil synes jeg var beundringsverdig neppå jorda.
At de også tok med en spesialracer, hjemmebygget ca. 1948 for de helt spesielle Nordisk Spesial løpene ble litt kuriøst.
Særlig fordi den hadde null norsk historie før den ble importert i 2022, men bilen kan selvfølgelig bli et morsomt tilskudd til klubbkvelder hvis eieren klarer å få skilter på den.
Den ble registrert i Sverige i 1984 med en meget rotete historikk etter noen år først og fremst på isbane. La oss håpe det ikke skal bli for vanskelig å få den ut på landeveiene i Norge heller.
Heldigvis er det ingen planer om å få skilt på den lille røde også.
Det var formannen i Grenland Veteranvognklubb, Jarle Rønjom, som hadde tatt den med seg og fortalte om en barnehage i Skien som hadde et antall slike, pluss to tråbare Scania Vabis lastebiler for ungene.
Sammen med en rekke miniatyrer av trafikkskilt, her var det skikkelig pedagogikk i bånn.
Hvem som laget bilene har man begynt å forske i. Tidligere konservator ved Telemark Museum, Tor Kjetil Garaasen, er satt på saken.
Han har bilder og historien fra denne kjøreskolen i Lundedalen i Skien og på grunn av glassfibermaterialet regner man med at originalen ble gjort hos en av båtbyggerne i nærheten.
Med tiden forsvant imidlertid kjøreskolebilene, inntil et medlem av klubben, Stein Haugseter, fant en av bilene i sandkassen til en barnehage.
Han lagde en form av originalen og støpte seg sitt eget eksemplar som han til og med har montert en Honda moped motor i.
Pluggen finnes, så hvem som helst er velkommen til å støpe sin egen.
Åpenbart en helnorskere bil enn de fleste såkalt norske.
Ser du nøye på bilen blir det plutselig ganske åpenbart at Haugseter er en barka Citroën-entusiast.
- Han skifter motoren på en 2 CV fortere enn de fleste bruker på å komme opp i fjerdegir, sier Rønjom.
Mer fra Oslo Motor Show:
-
Høydepunkter i uendelig kø
-
Selge, ikke vise!
-
Oij - oij, så rosa!
-
Trafikkulykke på høyt nivå
-
Spinnvill ganger to
-
Kontakt med den store verden
-
Bildekor 4.0
-
- Tydelig at motor-miljøet i Norge trenger en årlig fest som Oslo Motor Show
-
Mye mer enn bare Tesla Killer
-
Norsk seier i Scandinavian Truck Trophy
-
Titusener har gjestet Oslo Motor Show
-
Historiske godbiter på Oslo Motor Show
-
Er dette Fords neste storselger?
-
De største stjernene på Oslo Motor Show
-
Tre dagers motorshowfest