Jarle Rønjom, formann i Grenland Veteranvognklubb, mener mennesker i alle aldre har godt av å leke med biler.

Vi møtte på Oslo Motor Show

Riktig barneoppdragelse

LMK var som vanlig på plass, men hadde en utstilling som var meget mer tilgjengelig enn vi har vært vant til.

Publisert Sist oppdatert

Eller kanskje jeg husker feil. 

Kanskje har de ikke vært så uoppnåelige de bilene vi har møtt hos Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber tidligere (jeg skjønner godt at de nøyer seg med bare initialene), men en Volvo og en VW buss innredet til turbruk pluss en tråbil synes jeg var beundringsverdig neppå jorda.

At de også tok med en spesialracer, hjemmebygget ca. 1948 for de helt spesielle Nordisk Spesial løpene ble litt kuriøst. 

Særlig fordi den hadde null norsk historie før den ble importert i 2022, men bilen kan selvfølgelig bli et morsomt tilskudd til klubbkvelder hvis eieren klarer å få skilter på den.

Den ble registrert i Sverige i 1984 med en meget rotete historikk etter noen år først og fremst på isbane. La oss håpe det ikke skal bli for vanskelig å få den ut på landeveiene i Norge heller.

Heldigvis er det ingen planer om å få skilt på den lille røde også.

Det var formannen i Grenland Veteranvognklubb, Jarle Rønjom, som hadde tatt den med seg og fortalte om en barnehage i Skien som hadde et antall slike, pluss to tråbare Scania Vabis lastebiler for ungene.

Sammen med en rekke miniatyrer av trafikkskilt, her var det skikkelig pedagogikk i bånn.

Hvem som laget bilene har man begynt å forske i. Tidligere konservator ved Telemark Museum, Tor Kjetil Garaasen, er satt på saken. 

Han har bilder og historien fra denne kjøreskolen i Lundedalen i Skien og på grunn av glassfibermaterialet regner man med at originalen ble gjort hos en av båtbyggerne i nærheten.

Med tiden forsvant imidlertid kjøreskolebilene, inntil et medlem av klubben, Stein Haugseter, fant en av bilene i sandkassen til en barnehage.

Han lagde en form av originalen og støpte seg sitt eget eksemplar som han til og med har montert en Honda moped motor i. 

Pluggen finnes, så hvem som helst er velkommen til å støpe sin egen.

Åpenbart en helnorskere bil enn de fleste såkalt norske.

Ser du nøye på bilen blir det plutselig ganske åpenbart at Haugseter er en barka Citroën-entusiast. 

- Han skifter motoren på en 2 CV fortere enn de fleste bruker på å komme opp i fjerdegir, sier Rønjom.

Powered by Labrador CMS