Den eneste Mercedes-Benz CLR som overlevde Le Mans i 1999 og utlånt fra Loh Collection i Tyskland.

Oslo Motor Show åpnet portene i dag

Tre dagers motorshowfest

I går var det dagen før dagen på Lillestrøm og ganske kaotisk i Nova Spektrum. I dag åpnet portene til det 14. Oslo Motor Show i Nova Spektrum, mer omfattende og mer innholdsrikt enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Med rundt 53.000 besøkende i fjor og året før ligger lista høyt på årets Oslo Motor Show (OMS) som i dag åpnet til tre dager med motorfest i messehallene på Lillestrøm. Men så står også høydepunktene i kø og nær sagt uansett på hvilket nivå motorinteressen befinner seg, har OMS noe å by på. Det gjelder også for barn, og ikke minst for gamere og for motorsportinteresserte.

De fem messehallene dekker drøyt 40.000 kvadratmeter og hver av dem er fylt med innhold. I tillegg kommer 6.000 kvadratmeter med motorsport i bakgården.

På stripa

Så er det «stripa» i hall C som starter med OMS-venn Arne Fredlys Mercedes-AMG One, en Formel 1-basert hypersportsbil kun planlagt bygd i 275 eksemplarer og alle solgt før første publikumsvisning av bilen. En raskere produksjonsbil på Nürburgring har aldri gjestet OMS, og ei heller Norge. Selv med komplisert start- og stopp-prosedyre vil bilen, som tar til 300 km/t fra stillestående 15,6 sekunder, bli startet opp med jevne mellomrom. Tidspunktet spesifiseres i hver dags program.

Ti sekunders sakte gange lenger opp i gata påtreffes to biler som vekker oppsikt lagt utenfor Europas grenser. Den første av dem er Mercedes-Benz CLR, den eneste som overlevde Le Mans i 1999 etter at de andre som deltok i 24 timers løpet på grunn av konstruksjonsfeil fysisk lettet og endte som vrak. Bilen du møter på nært hold på OMS overlevde fordi den ble tatt ut midt i 24-timersløpet.

Legendarisk Porsche

Den andre fra Loh Collection, er Porsche 956, den legendariske bilen som Stefan Bellof satte runderekord med på Nordsløyfa og som Bellof sammen med Derek Bell tidlig i 1980-årene kjørte inn til utallige seire. Begge er biler som ytterst sjelden tas ut av museet nordvest for Frankfurt.

Oslo Motor Show hviler på mange pilarer, men den viktigste er klubbene og alt arbeid deres medlemmer legger ned i løpet av året, både i entusiastisk glede og ikke minst for å ta vare på og løfte fram bilkulturen. Derfor vil du finne et tverrsnitt av klubbarbeidene i flere av hallene.

Youngtimerne

Senterets hall A er i sin helhet viet youngtimere, bilene vi husket så godt og i mange tilfeller vokste opp med, men som nå nærmest er borte fra veiene.

Nye biler er blitt et viktig, riktig og populært innslag med flere Norges-lanseringer på første dag. Her avdukes landets rimeligste bil, Dongfeng Box, priset rett under 200.000 kroner, her er MGs nye og spennende roadster, Cypester, her kjører Tesla lyd- og lysshow med Cybertruck som ikke selges i Europa og jommen klarte Ford å skaffe noen eksemplarer av splitter nye Capri, bilen som egentlig var strøket av årets OMS-program fordi den ikke ville rekke fram i tide.

Bildekarusellen vår viser et aldri så lite tverrsnitt av hva du kan vente deg på helgens Oslo Motor Show.

AMG One på BilAutofil/BilNorges stand i C-hallen er uten tvil årets hyperbilhøydepunkt.
Ikke alt er like kjørbart.
Sånn kan også en sofa bygges.
Det må være lavt under taket i garasjen til Knut.
Klubbene representerer særdeles viktige innslag på motorshowet.
MG Cyberster kan bli en ny kabrioletsuksess etter Mazda MX-5.
En av utstillingens mange showcars.
XXL monstertruck.
Hva er et bilshow uten en Boble?
En Chevrolet roadster fra 1929.
Packard ambulanse av god, gammel årgang, altså fra 1954.
Mini stasjonsvogn fra den gang Mini var mini.
Tesla er på plass med Cypertruck, men den selges ikke i Europa.
Se konseptet BMW 3.0 CSL Hommage R på OMS.
BMW E9 CLS utlånt fra klassiskavdelingen til BMW i München.
Volvo PC hører helt naturlig hjemme på OMS.
Ferrari med karbon langt forbi det den ble levert med fra fabrikk.
Tungbiler fyller hall E, ikke bare dieseldrevne, men også elektriske.
Millionbeløp er brukt i lakkarbeid på flere av tungbilene.
Freia-bilen har vært på OMS tidligere. Nå har Amcar tatt den med til sin stand.
Oslo Motor Show har noe å by på for enhver smak.
Når så du sist en Talbot Samba kabriolet? Denne tilhører Hans Olav Haugerud.
Monstertrucken gjøres klar.
Harald Bergsakers 1964 Lancia Flavia Sport.
Tønsberg Automobil Klubb er 100 år i år og stiller med en bil fra hvert av klubbens tiår.
Dongfeng Box avdukes som rimeligste bil i Norge.
Flott og spesiell.
Powered by Labrador CMS