Maya Wilhelmsen (t.v.) og Eirin Skaaland med en spesiell Packard ambulanse som de eier sammen.

Vi møtte på Oslo Motor Show:

Trafikkulykke på høyt nivå

En av årets fineste stands var markert OMS Custom Garage og inneholdt blant annet en førstehjelpssituasjon av dimensjoner.

Publisert Sist oppdatert

I ti år på rad har standen til Tor Audun Andreassen vært blant høydepunktene mine på Oslo Motor Show

Alltid med noen overraskelser, alltid har rust og underlige objekter vært attraktive elementer og alltid har standen hans virket som en gjennomført kunstutstilling med han selv som diktatorisk kurator med glimrende smak.

I år tok han åpenbart en pause – men jeg skal si OMS Custom Garage kompenserte for fraværet.

Der var det sliten bensinpumpe, veldig sliten bølgeblikk som bakteppe for hele standen, det var en nydelig Ford Roadster der med røtter tilbake til 1932.

En fantastisk brannbilfantasi også, med basis i Ford og siden den sto som 23-modell må den åpenbart ha dokumenter tilbake til T-Ford tiden.

Så var en 38 Ford Fordoor på plass med skikkelig rat-finish. 

Pluss en ambulanse – komplett med et offer som virkelig så ut som hun trengte akutt medisinsk oppmerksomhet og en litt grisete sykepleier som så ut som hun var spesialist på helt andre former for førstehjelp.

Interessen for bilen ble ikke mindre da jeg kunne lese at som eier sto det oppført to kvinner.

Bilen var en Packard fra 1954 – av de store modellene, de med rekkeåtter.

Men denne var bygget opp av Henney, en karosseribygger som spesialiserte seg på limousiner, likbiler og – altså – ambulanser.

Siden Henney opphørte i 1954 må dette være en av de siste bilene som ble bygd der. Og dagens eiere kunne fortelle at det i 1953 og 1954 bare ble bygget 500 likbiler og 500 ambulanser der.

Vi kan med andre ord slå fast at den også er sjelden, i tillegg til å være særdeles iøynefallende.

Sikkert også iørefallende – både varsellys og sirene er på plass.

De to eierne skylder selvfølgelig på mennene når jeg spør om hvorfor. Men det er ingen tvil om at det renner en del bensin i blodet der også – de er ikke helt uskyldige.

Når jeg spør om hvordan det begynte er det bilreferanser hele veien. 

Eirin Skaaland startet i en BMW 2002 sammen med mannen – Hos det andre paret startet det med to biler: Maya Wilhelmsen hadde en Opel Ascona mens mannen hadde en XR4 Sierra.

Eirin Skaaland (t.v.) og Maya Wilhelmsen.

Etter det er det ingen tvil om at det har bikket i retning amerikansk, både privat og profesjonelt.

Ambulansen ble importert til Norge av noen helt andre i 1989. Da ble den gjenstand for en lang og entusiastisk artikkel i AmCar-magasinet – etter det har den stort sett stått i en garasje.

Det er ikke lenge side de to (og partnerne selvfølgelig) bestemte seg for å gjøre noe med det. De hentet den ut, pusset på den og mandag før messen åpnet ble den fyrt opp for første gang på hvem vet hvor mange år.

Båren med tilhørende utstyr var det bileierne som sto for – dette er den type bisarr humor og innsatsvilje som gjør at jeg virkelig ser frem til at bilen skal vises på meets utover neste sesong.

Dessuten er det hyggelig at de etterhånden mange som har hentet hjem en ekte sheriff-bil med blålys og stjerne på siden endelig får litt konkurranse av en skikkelig rød sykebil.

Hvis de også får med seg brannbilen fra den andre siden av bølgeblikket vil dermed både 110, 112 og 113 være representert.

Powered by Labrador CMS