-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi møtte på Oslo Motor Show:
Selge, ikke vise!
Det var litt ironisk å motta en invitasjon fra Polestar, der design skulle være temaet. Like før var det nemlig gått ut en beskjed om at nå gikk man fra showing cars to selling cars hos dem.
Det var flere nye biler på Oslo Motor Show. Både Europa-premierer og Norges premierer.
Og hvis det ikke var nye biler, var det i hvert fall nye priser.
Pussig at de ikke fikk mer oppmerksomhet rundt omkring. Er det hyperbiler fra AMG eller innslag fra Ferrari- og Maserati-eiere som gjør oss så blaserte?
Særlig Polestar gjorde en stor innsats på forhånd for å vekke interesse.
«Velkommen til en eksklusiv premierevisning av Polestar Concept BST med Expert Exterior Designer i Polestar, Maxime Célérier, på Oslo Motorshow fredag 25. oktober, sto det».
Spennende nok det. Célérier er flink. Utdannet i Torino og jobbet lenge hos Torino Design, grunnlagt av ex-Bertone sjefene Roberto Piatti og Giuliano Biasio, der han gjorde en rekke kinesiske modeller, Chery og SAIC blant andre. Så ble han ble Volvomann og har glidd inn og ut av Volvo/Polestar de siste ti årene.
Polestar 2 er blant hans prosjekter.
Så fortsatte invitasjonen:
«Concept BST tøyer Polestars sportslige ambisjoner og viser hvordan BST-formelen kan overføres til andre biler i porteføljen. Konseptbilen har et spesiallaget karosseri med brede muskulære hjulbuer, ekstra sporvidde og 22" smidde lettmetallfelger. Et aerodynamisk optimalisert panser, med ventilerte detaljer som hever særpreget, rammes inn av en aggressiv fanger med delt frontspoiler. Motorsporttemaet fortsetter bakover med racinginspirerte detaljer, inkludert en stor bakvinge».
Jeg kunne ikke sagt det dårligere selv, og det er der jeg har en følelse av at vi nærmer oss ikke bare gårsdagen, men forrige uke.
Polestar har nylig fått en ny sjef. Thomas Ingenlath, genierklært designer, først hos Volkswagen, så hos Volvo, ble av en eller annen grunn satt på som CEO for nye Polestar i 2017. Han la selvfølgelig veldig stor vekt på design.
Regjeringstiden hans ble ingen suksess, kan man si. Han måtte gå og forlot selskapet offisielt den 1. oktober, noen uker siden.
Ny sjef ble Michael Lohscheller.
Han gjorde et visst inntrykk på meg de ni årene han var hos Opel, særlig de siste fire da han var selskapets CEO og klarte å bli hørt gjennom all Stellantis-støyen. Men jeg merket ikke noe til ham det halve året han holdt ut hos Vinfast, og omtrent like lite det halvannet året han jobbet for Nikola.
Men jeg våknet opp etter en av de første postene hans på Linkedin da han nettopp hadde startet forsøket med å få orden på Polestar.
Det er ikke mer enn fire uker siden han viste til et møte i Gøteborg der «en mer aktiv salgsmodell» var temaet.
«From showing cars to selling cars: that’s the way forward » , åpner han med.
Det er rart de gamle styrene til Thomas ikke kom på akkurat det samme. La oss håpe det ikke er for seint.
Nå sjekket jeg heller ikke på Polestar-standen om det var sant som han sa at den nye salgsmodellen, som altså skulle by på slike nyheter som en viss salgsaktivitet, allerede ble praktisert i Norge.
Men bilen ble vist og det var i hvert fall nok designsprat til at for eksempel elbil.no ga Maxime et bra oppslag.
Men går det som Lohscheller (og aksjonærene) ønsker skal det bli mer salgsprat heretter.
PS.
For ordens skyld: bilen vi snakker om debuterte på Festival of Speed i sommer. Er basert på Polestar 6 som skal bli en ren produksjonsmodell i 2026, men som allerede er utsolgt.
Et begrenset opplag på 500 biler gikk på dagen.
Jeg skjønner det ikke jeg heller.
BST-navnet er åpenbart et slags konsept-konsept – alle modellene skulle få sin BST-versjon ifølge Ingenlath.
På Festival of Speed sa han også at Polestar allerede var definert som det ypperste av «Kul og Sofistikert Skandinavisk Design», men med denne bilen ville han vise at svenskene kunne rope høyt også.
Jeg har en følelse av at både planene om flere BST og slagord om kul og skandinavisk er under revisjon nå.
MER FRA OSLO MOTOR SHOW:
-
Oij - oij, så rosa!
-
Trafikkulykke på høyt nivå
-
Spinnvill ganger to
-
Kontakt med den store verden
-
Riktig barneoppdragelse
-
Bildekor 4.0
-
- Tydelig at motor-miljøet i Norge trenger en årlig fest som Oslo Motor Show
-
Mye mer enn bare Tesla Killer
-
Norsk seier i Scandinavian Truck Trophy
-
Titusener har gjestet Oslo Motor Show
-
Historiske godbiter på Oslo Motor Show
-
Er dette Fords neste storselger?
-
De største stjernene på Oslo Motor Show
-
Tre dagers motorshowfest
-
Hypersportsbilen AMG One på plass
MER OM POLESTAR:
-
Polestars kruttønne
-
Polestars sportslige luksus
-
Denne kan du bestille online
-
SUV-kupeen Polestar 4
-
Polestar ser framover
-
Polestar går Hot Wheels!
-
Dette er Polestar-miljøet
-
Polestar viser Opus 4
-
Her er du garantert en kjølig mottakelse
-
Folke-elbilene: Tesla Model 3 møter Polestar 2
-
Snur om på drivhjulene
-
Polestar 3 kan bli selvkjørende
-
Polestars andre roadster
-
Polestar realiserer roadster
-
Polestar med glimt av fremtiden