-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Lexus UX 300e Luxury
Liten Lexus lader langsomt
Lexus UX 300e er bilen for dem som verdsetter japansk byggekvalitet på høyt nivå, og som har såpass god tid at de gjerne kombinerer lading langs veien med lange måltider.
Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Når Lexus fra 2024 faser ut alt som lukter av bensin, står enn så lenge kun to elektriske biler igjen i modellprogrammet: Toyota-baserte Bz4X som i påkostet Lexus-utgave heter RZ 450e, og lillebror UX 300e som ved lanseringen som hybrid i 2018 het UX 250h og litt senere ble til 300e med stiv pris og kort rekkevidde. Seneste oppgradering har i det minste økt rekkevidden.
Med UX 300e henvender Lexus seg til bileiere som ikke har det travelt annet enn ved forbikjøringer.
For selv om motoreffekten på den forhjulsdrevne kompaktbilen begrenses til 204 hk/300 Nm, og det imponerer ikke på noen måte i 2024, er den 1.850 kg tunge bilen ikke på noen måte sinke i trafikken. Men sportslig med sportsprogrammet innkoblet? Ikke særlig.
Her gjelder først og fremst velvære, så får heller andre levere stumpete sportsbilytelser.
Motorbremsfunksjonen styres med girvelger og hendler på rattet, men er ganske langt unna én pedals funksjon for dem som setter pris på slike funksjoner. Glem firehjulsdrift.
130 km økt rekkevidde
Når Lexus først tar bryet med å øke batteristørrelsen fra 54,3 til 72,8 kWt (66 kWt netto) for å holde liv i UX 300e i noen år til, overrasker det at ladeteknologien samtidig ikke oppgraderes fra Chademo til CCS. Riktignok økes WLTP-rekkevidden med rundt 40 prosent, fra 305-315 km til 450 km med 17 tommers hjul og til 440 km med 18-tommere.
Chademo-teknologien hører så definitivt forrige tiår til, og der ladefart på under 100 kW nå ses på som langsomt, hører maksfart på 50 kW hjemme på sneglestadiet.
Chademo-teknologien hører så definitivt forrige tiår til og der ladefart på under 100 kW nå ses på som langsomt, hører maksfart på 50 kW hjemme på sneglestadiet. Og ikke nok med det, i praksis var det vanskelig å komme over 27 kW. I flere tester tok det drøyt 40 minutter å lade 18 kWt, en energimengde som holder til snaut 100 km kjøring. Å lade fra 15 til 80 prosent av batteriets kapasitet tok 97 minutter i høstlig temperatur. På de fleste elbiler tar det 30 til 40 minutter.
Her faller det naturlig å trekke paralleller til Tesla Model Y, europeisk og i særklasse norsk bestselger som jeg ladet bare noen dager tidligere. I Model Y startet ladefarten (med 14 prosent kapasitet igjen på batteriet) på 1 200 km rekkeviddekilometer per time. 19 min senere var batterikapasiteten økt til 79 prosent og jeg hadde på en tredels time lastet inn innpå 300 km rekkevidde.
(saken fortsetter)
Trekker ikke tilhenger
Til tross for lengde på 4,50 meter renner ikke UX 300e over av innvendig plass eller bagasjeplass. Foran sittes det utmerket, men fordi bilen opprinnelig var fossil har den ikke flatt gulv, og batteri med bra rekkevidde tar såpass mye plass at sittehøyden blir lav og det oppleves trangt der bak.
Kun 40/60-delt bakseterygg, null skiluke og ingen mulighet til å trekke tilhenger overrasker i en premium bil hvor importøren flotter seg med det japanske ordet «omotenashi» som betyr gjestfrihet og i Lexus' tilfelle peker mot å forutse kundenes behov og levere mer enn de forventer.
Utstyrstung
Jeg regner med at Lexus-kundene, kjent som bransjens mest kundetilfredse omtrent like lenge som merket har eksistert, forventer to-trinns varme i rattet, varme i baksetet i tillegg til tre trinns kjøling i setene foran, lettlest instrumentskjerm, forbedret multimediateknologi inkludert større skjerm, informasjonsrikt headup-display, fysisk betjeningspanel for klimaanlegget, fire USB C-kontakter, strålende Mark Levinson lydanlegg med 13 høyttalere, trådløs mobillader, førersete med minnefunksjon og elektrisk justerbart ratt. Alt dette og mer til følger med utstyrsgrad Luxury, som i testbilutgave koster 554.000 kroner, 100.000 kroner mer enn innstegsmodellen i Lexus-verden.
Pakkeløsning
I motsetning til de europeiske premiummerkene holder Lexus seg unna skreddersøm. Her er det pakker som gjelder.
Men når pakken inneholder akustisk glass i fører- og passasjerdør foran, overrasker det at hjulstøyen ikke dempes bedre. Den burde nærmest vært borte, men er slett ikke det.
Lexus garanterer, som Toyota, bilene i fem år/200.000 km og batteriet i åtte år/160.000 km (industristandard). Men ved å knytte seg opp til vedlikeholdsprogrammet Lexus Care, garanteres batteriet innenfor 70 prosent kapasitet i ti år og inntil en million(!) kjørte kilometer.
Oppsummert
UX 300e passer best for dem som ikke har større daglig kjørebehov enn at bilen kan lades hjemme gjennom natten. Trist, for bilen har ellers mange kvaliteter.
Vår vurdering
Lexus UX 300e | |
Motor/drivverk | 5 |
Kjøreegenskaper | 7 |
Interiør | 7 |
Komfort | 8 |
Plass | 5 |
Bagasjerom | 5 |
Praktiske egenskaper | 5 |
Teknologi/gadget | 4 |
Forbruk/utslipp | 8 |
Økonomi | 5 |
Sum (100) | 59 |
Lexus UX 300e Luxury
Pris fra* | Kr. 456 900 |
Pris testbil* | Kr. 554 100 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk/300 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,5 sekunder |
Toppfart | 160 km/t |
Batteri (brutto/netto) | 72,8/66,0 kWt |
Lading DC/AC | 50/6,6 kW |
Ladefart 15-80% (test) | 97 min |
Strømforbruk (WLTP/test) | 16,9/19,7 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 440 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 450/184/155 cm |
Akselavstand | 264 cm |
Bilvekt | 1 850 kg |
Nyttelast | 320 kg |
Bakkeklaring | 16,0 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 367 liter |
Garanti/km | 5 år/200 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2019)** |
Kilde: Produsent/OFV *Levert Oslo. **Gjelder fossilutgaven. |
LES OGSÅ:
-
Med biler på flyplassen
Underlig hvordan ting plutselig bundles. Hvor lenge er det siden du har lest om bil og flyplass-lounge? 35 år – hvis noensinne? Her detter det plutselig inn melding om to!
-
Forhjulsdrevet Lexus
Lexus-importøren presenterer nå en forhjulsdrevet RZ 300e som alternativ til RZ 450e. Med 204 hk og 266 Nm gjør den null til hundre på 8 sekunder og har en oppgitt rekkevidde på inntil 480 km. Vi får ingen prisindikasjon, men i tilfelle Toyota bZ4x er differansen cirka 28.000 kroner. Leveringsstart fra juni.
-
Elbiler for enhver smak og lommebok
For ganske nøyaktig to år siden presenterte Toyota-sjefen hele 30 nye elbiler som skal på markedet innen 2030. Nå begynner bilene å materialisere seg.
-
Lexus inn i ny nisje
Lexus har i dag vist sin nye LBX – en kompakt crossover som er utviklet primært for Europa. Den kommer på markedet i 2024, men ikke til oss.
-
Kjøreglad Lexus – kort rekkevidde
Toyota gikk på trynet med bZ4X og ble tvunget til å restarte elbilsatsingen. Det har Lexus tatt lærdom av, og selv om RZ 450e befinner seg ganske langt unna å vinne rekkeviddetester, håper Lexus at bilens øvrige kvaliteter skal bidra til å doble merkets volum i Norge.
-
Her er prisene for Lexus RZ
Lexus presenterer i dag prisene for sin nye elbil. De starter der Toyota-prisene ender.
-
Lexus viser nye konsepter
Med nye konsepter ønsker Lexus å demonstrere hvilke muligheter som ligger i skreddersøm av deres modeller.
-
Vi har kjørt femte generasjon Lexus RX
Selvskryt eller sannhet? Fra topp til tå helt nye Lexus RX i femte generasjon anno 2023 viser nok en gang at Lexusperfeksjonen kan utfordre sine premium-europeiske konkurrenter med sedvanlige japanske kvaliteter.
-
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
-
Lexus avduker sin nye elbil
Lexus har i dag presentert detaljer og bilder av sin kommende elbil – RZ 450e.