UX 300e, Lexus minste elbil trekker på årene.

PRØVEKJØRT: Lexus UX 300e Luxury

Liten Lexus lader langsomt

Lexus UX 300e er bilen for dem som verdsetter japansk byggekvalitet på høyt nivå, og som har såpass god tid at de gjerne kombinerer lading langs veien med lange måltider.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Når Lexus fra 2024 faser ut alt som lukter av bensin, står enn så lenge kun to elektriske biler igjen i modellprogrammet: Toyota-baserte Bz4X som i påkostet Lexus-utgave heter RZ 450e, og lillebror UX 300e som ved lanseringen som hybrid i 2018 het UX 250h og litt senere ble til 300e med stiv pris og kort rekkevidde. Seneste oppgradering har i det minste økt rekkevidden.

Med UX 300e henvender Lexus seg til bileiere som ikke har det travelt annet enn ved forbikjøringer. 

For selv om motoreffekten på den forhjulsdrevne kompaktbilen begrenses til 204 hk/300 Nm, og det imponerer ikke på noen måte i 2024, er den 1.850 kg tunge bilen ikke på noen måte sinke i trafikken. Men sportslig med sportsprogrammet innkoblet? Ikke særlig.

Her gjelder først og fremst velvære, så får heller andre levere stumpete sportsbilytelser.

Motorbremsfunksjonen styres med girvelger og hendler på rattet, men er ganske langt unna én pedals funksjon for dem som setter pris på slike funksjoner. Glem firehjulsdrift.

130 km økt rekkevidde

Når Lexus først tar bryet med å øke batteristørrelsen fra 54,3 til 72,8 kWt (66 kWt netto) for å holde liv i UX 300e i noen år til, overrasker det at ladeteknologien samtidig ikke oppgraderes fra Chademo til CCS. Riktignok økes WLTP-rekkevidden med rundt 40 prosent, fra 305-315 km til 450 km med 17 tommers hjul og til 440 km med 18-tommere.

Chademo-teknologien hører så definitivt forrige tiår til, og der ladefart på under 100 kW nå ses på som langsomt, hører maksfart på 50 kW hjemme på sneglestadiet.

Chademo-teknologien hører så definitivt forrige tiår til og der ladefart på under 100 kW nå ses på som langsomt, hører maksfart på 50 kW hjemme på sneglestadiet. Og ikke nok med det, i praksis var det vanskelig å komme over 27 kW. I flere tester tok det drøyt 40 minutter å lade 18 kWt, en energimengde som holder til snaut 100 km kjøring. Å lade fra 15 til 80 prosent av batteriets kapasitet tok 97 minutter i høstlig temperatur. På de fleste elbiler tar det 30 til 40 minutter.

Her faller det naturlig å trekke paralleller til Tesla Model Y, europeisk og i særklasse norsk bestselger som jeg ladet bare noen dager tidligere. I Model Y startet ladefarten (med 14 prosent kapasitet igjen på batteriet) på 1 200 km rekkeviddekilometer per time. 19 min senere var batterikapasiteten økt til 79 prosent og jeg hadde på en tredels time lastet inn innpå 300 km rekkevidde.

(saken fortsetter)

Lexus UX 300e passer best for dem som i hovedsak lader bilen hjemme.
Ikke storveis plass i baksetet.
Chademo ladeteknologi begrenser ladefarten og er på vei ut.
UX 300e trenger mye tid ved ladestasjonen.
Konservativt, men i det minste lett å finne fram i funksjonene.
Instrumentskjerm med lettlest informasjon.
Tradisjonell girvelger.
Større skjerm og forbedret multimedieteknologi.
Tøff kjøreprogramvelger.
Funksjonene har mange fellestrekk med Toyota.
Også dette gjenkjennes fra Toyota.
Ikke plass til bagasje her.
Lexus-identitet.

Trekker ikke tilhenger

Til tross for lengde på 4,50 meter renner ikke UX 300e over av innvendig plass eller bagasjeplass. Foran sittes det utmerket, men fordi bilen opprinnelig var fossil har den ikke flatt gulv, og batteri med bra rekkevidde tar såpass mye plass at sittehøyden blir lav og det oppleves trangt der bak.

Kun 40/60-delt bakseterygg, null skiluke og ingen mulighet til å trekke tilhenger overrasker i en premium bil hvor importøren flotter seg med det japanske ordet «omotenashi» som betyr gjestfrihet og i Lexus' tilfelle peker mot å forutse kundenes behov og levere mer enn de forventer.

Utstyrstung

Jeg regner med at Lexus-kundene, kjent som bransjens mest kundetilfredse omtrent like lenge som merket har eksistert, forventer to-trinns varme i rattet, varme i baksetet i tillegg til tre trinns kjøling i setene foran, lettlest instrumentskjerm, forbedret multimediateknologi inkludert større skjerm, informasjonsrikt headup-display, fysisk betjeningspanel for klimaanlegget, fire USB C-kontakter, strålende Mark Levinson lydanlegg med 13 høyttalere, trådløs mobillader, førersete med minnefunksjon og elektrisk justerbart ratt. Alt dette og mer til følger med utstyrsgrad Luxury, som i testbilutgave koster 554.000 kroner, 100.000 kroner mer enn innstegsmodellen i Lexus-verden.

Pakkeløsning

I motsetning til de europeiske premiummerkene holder Lexus seg unna skreddersøm. Her er det pakker som gjelder.

Men når pakken inneholder akustisk glass i fører- og passasjerdør foran, overrasker det at hjulstøyen ikke dempes bedre. Den burde nærmest vært borte, men er slett ikke det.

Lexus garanterer, som Toyota, bilene i fem år/200.000 km og batteriet i åtte år/160.000 km (industristandard). Men ved å knytte seg opp til vedlikeholdsprogrammet Lexus Care, garanteres batteriet innenfor 70 prosent kapasitet i ti år og inntil en million(!) kjørte kilometer.

Oppsummert

UX 300e passer best for dem som ikke har større daglig kjørebehov enn at bilen kan lades hjemme gjennom natten. Trist, for bilen har ellers mange kvaliteter.

Vår vurdering

Lexus UX 300e
Motor/drivverk5
Kjøreegenskaper7
Interiør7
Komfort8
Plass5
Bagasjerom5
Praktiske egenskaper5
Teknologi/gadget4
Forbruk/utslipp8
Økonomi5
Sum (100)59

Lexus UX 300e Luxury

Pris fra*Kr. 456 900
Pris testbil*Kr. 554 100
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk/300 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,5 sekunder
Toppfart160 km/t
Batteri (brutto/netto)72,8/66,0 kWt
Lading DC/AC50/6,6 kW
Ladefart 15-80% (test)97 min
Strømforbruk (WLTP/test)16,9/19,7 kWt
Rekkevidde (WLTP)440 km
Dimensjoner (L/B/H)450/184/155 cm
Akselavstand264 cm
Bilvekt1 850 kg
Nyttelast320 kg
Bakkeklaring16,0 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak367 liter
Garanti/km5 år/200 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2019)**
Kilde: Produsent/OFV *Levert Oslo. **Gjelder fossilutgaven.

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS