-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Oppdatert Porsche 911
Siste skanse elektrifiseres
Det satt langt inne, men nå introduserer Porsche hybride alternativer også i 911-serien. Ikke for å spare drivstoff, men for å spisse ytelsene.
Ja da, jeg vet at 718-familien fortsatt ikke er strømførende, men det drøyer ikke lenge før du får se dem som rene elbiler – det har vi fått klare indikasjoner på gjennom konseptene de har vist samt renderinger og spionbilder.
Porsche har i mange år sagt at 911 er siste modell som skal elektrifiseres, men nå er tydeligvis tiden moden – i det minste for noen av de mange modellvariantene.
Starter ned GTS
For de mest konservative vil nok dette føles som nok en kamel å svelge etter at turbo ble innført på det meste av porteføljen for noen år siden. Kanskje de mest turbulente endringene siden de luftkjølte boxerne ble parkert på 90-tallet.
Men fortsatt er det gode muligheter for dem som ikke ønsker «batteribil» – i første omgang er det kun GTS-variantene av Carrera og Targa som nå utstyres med en mild hybrid drivlinje, og du slipper å anskaffe deg ladeboks.
Eksisterende modeller av Turbo, Turbo S og GT RS3 fortsetter uendret videre, skjønt Turbo-variantene blir oppdatert på et senere tidspunkt, og det forventes at Turbo S også får en hybrid-løsning for å maksimere effekten.
Kompakt og lett
Veil. priser Porsche 911
911 Carrera | 1.909.404 |
911 Carrera GTS | 2.441.314 |
911 Carrera Cabriolet | 2.108.945 |
911 Carrera GTS Cabriolet | 2.644.088 |
911 Carrera 4 GTS | 2.552.397 |
911 Targa 4 GTS | 2.760.999 |
911 Carrera 4 GTS Cabriolet | 2.750.320 |
Den elektrifiserte drivlinjen som Porsche kaller T-Hybrid, består av en kompakt elmotor som er integrert i den standard 8-trinns dobbelclutch girkassen. Motoren bidrar med 54 ekstra hester til 3,6-literes boxeren som i utgangspunktet yter 485 hk. Samlet effekt blir dermed 541 hk med maks dreiemoment på 610 Nm – en økning på 61 hk fra forgjengeren.
Det er også integrert en elektrisk turbo som trår til med ekstra boost for kjappere respons ved lave turtall. Mens elmotoren regenerer bremsekraft, henter den elektriske turboen effekt fra eksosen. Energien lagres i et kompakt 400 V batteri med kapasitet på 1,9 kWt. Hele hybridsystemet veier 50 kg som mer enn kompenseres av den ekstra effekten.
For Carrera GTS oppgir Porsche 0-100 km/t akstid på tre blank og toppfart på 312 km/t.
Øvrige endringer
Porsche har også oppgradert 911 Carrera som nå yter 394 hk med maks dreiemoment på 450 Nm. Denne har en 3,0-liters boxer.
Øvrige endringer på de oppgraderte 911-modellene er ny innmat i hovedlyktene som nå inkluderer kjørelys og LED matrix. Også baklyktene er nye i tillegg til små karosseridetaljer som skal sørge for bedre aerodynamikk.
Instrument-panelet er for første gang heldigitalt, i den utgående modellen varr den sentralt plasserte turtelleren analog. Og for første gang er en start-knapp standard – selvsagt montert til venstre for rattet på typisk Porsche-maner.
De nye modellen kan bestilles, og norske priser ser du til høyre.
-
Skaper marktrykk på over et tonn
Porsche 911 gjør det meget bra i sportsbilracing. Nå lanseres et kit fra Manthey som øker marktrykket til over et tonn i 285 km/t.
-
Ny 911 GT3 for bane og landevei
Det er gått 25 år siden den originale 996-generasjonen av Porsche 911 GT3 debuterte. Det markeres med to oppdaterte spesialmodeller.
-
Singer tilbyr flat nese
California-baserte Singer har sluppet bilder av sin 964-generasjon 911 med «flat» nese.
-
Siste nykommer fra Sonderwunsch
Porsche minner oss på at det ikke bare er nye modeller som kan modifiseres av Sonderwunsch.
-
Porsche avduker jubileumsmodell
For å feire 50 år med den legendariske 911 Turbo, har Stuttgart lansert en spesialutgave av sin ikoniske sportsbil.
-
Porsche 911 med ny verdensrekord
En Porsche 911 med racerfører Romain Dumas bak rattet klatret til topps på verdens høyeste vulkan.
-
Eksklusiv 911 uten restriksjoner
Porsche tilbyr et eksklusivt opplag av 911 uten restriksjonene i GT3-reglementet. Men du kan glemme å få skilter på den.
-
Ny 911 i eksklusivt opplag
Porsche har presentert et nytt samlerobjekt som skal bygges i kun 1963 eksemplarer. Selvsagt er prislappen deretter.
-
Oppdatert 911: Mer enn et ansiktsløft
Når Porsche neste år presenterer en ny 911 Turbo, dreier det seg om langt mer enn kosmetiske endringer.
-
Porsche for villmarken
Denne har ligget lenge og vaket i kulissene, men nå har Porsche endelig avduket sin 911 Dakar.