KOMMER: Renault 5 E-Tech er selvsagt på plass.

Paris-utstillingen:

Stillferdig åpning. Stormen truer

Paris gir seg ikke. De VIL ha bilutstilling og de kaller den Mondial – et verdensmesterskap. I morgen åpner den i en bilverden som er langt fra rolig.

Publisert Sist oppdatert

For to år siden klarte Paris, til alles overraskelse å arrangere en slags bilutstilling. Den ble, som jeg regnet med da, starten på en handelskrig.

Amerikanerne stengte grensen for mye bra ved hjelp av sin IRA og fikk samtidig flyttet en del europeiske investeringer til USA.

De satte opp ekstra høye murer for kinesiske produkter, noe europeerne fulgte opp, ved – til sist – å få vedtatt at det skal introduseres straffetoll på kinesiske elbiler.

De to partene forhandler fremdeles og i øyeblikket er vi der at kineserne beskylder EU for ikke å være løsningsorientert. Kinesiske produsenter hadde lagt et forslag på bordet om en minimumspris på 30.000 Euro, slik at frykten for at Kina skulle oversvømme oss med billige biler kunne dempes litt.

Akkurat nå har kineserne klare synspunkter på at europeerne forsøker å forhandle med en og en kinesisk bilprodusent. Kina ønsker selvfølgelig en felles, bransjeoverbyggende avtale, ikke individuelle løsninger.

Det vil nok bli snakk om rekkevidde, og CO2utslipp og forhjulsdrift på Porte de Versailles – utstillingsområdet - i dagene som kommer. Men det vil bli mer snakk om handel og politikk og ikke minst om hvorfor europeerne har vært så trenge med å bygge biler som folk har råd til.

For det er ingen tvil om at mye av den labre kjøpslysten som begynner å gi europeisk bilindustri pustevansker kommer nettopp av prisene. Og da hjelper det ikke at offentlige insitamenter også forsvinner.

Nå er langt fra alle produsentene på plass i Paris.

Renault-sjef Luca de Meo.

Men Renault er det, og på mange måter er Renaultsjefen Luca de Meo helten i denne sammenhengen.

Ikke bare er det hans folk som har den største standen og de fleste nyhetene, men hans selskap er også det eneste av de store som ikke har kommet med en profit warning - advarsel om lavere resultat – i høst.

Dessuten er han åpenbart en fighter.

- Vi er her for å slåss, sa han for et par uker siden da han dro teppet av noen nye batteri-initiativer.

- Vi har utfordringer overalt. Dette er ikke en Walk in the Park, men vi ser også masse potensial.

Luc Chatel, sjefen i PFA – foreningen for franske bilprodusenter – var meget mer pessimistisk.

- Dette er en alvorlig fare for industrien, sa han til radiokanalen RTL for noen dager siden.

Alle de andre store kutter prognosene fordi de har problemer på mange fronter. Økende nybil lagre i USA, synkende etterspørsel etter europeisk i profittmaskinen Kina og svak, men synkende, europeisk etterspørsel.

I tillegg kommer altså konkurranse for produsenter som ikke har de samme problemene.

Og dette blir ikke bedre: neste års utslippsregler vil kreve massiv økning av selskapenes el- eller hybrid-andel av totalsalget – klarer de ikke balansen venter bøter, til dels meget høye bøter.

Alle europeiske fabrikker, som har kjent til disse kravene og datoen siden 2016 forsøker seg nå på å få EU til å utsette iverksettelsen. Stellantis er de eneste som står utenfor dette koret og som mener det har en løsning.

Men for industrien er dette problematisk, for om kundene har sagt at de nødig kjøper en ny bil nå, er den bilen de aller nødigst kjøper en el bil. De er dyre og alle kunder vet at hvis du venter litt til kommer det en ny, med bedre rekkevidde og nyere teknologi og garantert til en lavere pris. Så hvorfor kjøpe ny nå?

På utstillingen kommer vi sikkert til å høre fra alle produsentene hvordan de jobber på høygir med billigere biler for fremtiden. Slik vi har hørt om Volkswagens ID1 siden IAA 2021. Hva er det de sier nå? Produksjon i 2027?

Er det rart noen lurer?

Ifølge Financial Times anslår Barclays at globale produsenter vil lansere mer enn 100 nye elbiler i Europa i år, og rundt 70 neste år. Men Barclays analytiker Henning Cosman er redd prisene ikke vil være lave nok til å få opp temperaturen.

Men noen vil kanskje være i det området det snakkes om.

Stellantis vil for eksempel presentere de to første modellene fra Leap Motors som nå blir er del av Stellantis sitt modellutvalg i Europa fremover. I hvert fall den ene regner man med vil ligger i 20.000 Euro sjiktet det snakkes om.

De kinesiske produsentene har en rekke modeller som ligger på dette nivået – og til og med under. Det er ikke dermed sagt at de er salgbare i Europa i dag, men vi snakker om at lavere priser ikke er noen utopi.

Den elektriske R5 som har vært prøvekjørt her nede de siste dagene vil ligge rundt € 25.000 og den nye Citroën C3 Aircross ligger rundt 20.000 – men ikke i el-versjonen.

Det er mulig vi får et litt klarerer inntrykk av prisnivået i nærmeste fremtid når vi er ferdig med denne utstillingen.

Som sagt, dette blir ikke utstillingen med de store nyhetene.

Dacia Bigster og Renaults Embleme har du allerede møtt på Bilnorge.no. Den nye Estafette kommer sikkert også til å dukke opp, sammen med Twizy-erstatningen. Den nye femmeren er plutselig ikke så ny lenger, men kanskje de også har med seg konseptet på den kommende fireren.

Vi venter også noe konseptaktig fra Citroën – med hydropneumatisk fjæring, som i den opprinnelige DS, fortelles det. Mens en elektrisk 408 fra Peugeot vel ikke akkurat er noen bombe.

Hva ellers? En hybrid Alfa Romeo junior. 

En Alpine A390 Beta «En større A110 for fem» ser spennende ut, i hvert fall på bilder. 

Alpine A390 Beta.
Alpine A390 Beta.
Alpine A390 Beta.
Alpine A390 Beta.
Alpine A390 Beta.
BYD SeaLion 07.
BYD SeaLion 07.
BYD SeaLion 07.

En BYD SeaLion 07 er med sine 483 cm og 160 til 230 kW, litt større og sterkere enn en annen eldre modell som nå også er klargjort for Europa: GAC sin Aion V – som de truer med å kalle Dominator.

BilNorges utsendte i Paris, Jon Winding-Sørensen, hilser på nye GAC Aion V og noen av de sentrale folkene bak.
GAC Aion V.
GAC Aion V.
GAC Aion V.

460 cm. lang, bare forhjulsdrift med 150 eller 165 kW, strålende plassforhold på 278 cm. akselavstand, skal du også få høre mer om. 

Men selv om jeg traff den personlig noen dager før utstillingen klarte jeg allikevel ikke få med det vesentligste: hvem blir importør i Norge og hvilken pris skal den selges for?

Det er bare noe av det jeg skal prøve å svare på i dagene som kommer, når den første støyen og armer&bein-aktiviteten i forbindelse med åpningen har lagt seg litt.

Powered by Labrador CMS