-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Annerledesbilen: Tesla Model X
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Tesla er i denne sammenheng annerledesbilen med funksjoner tradisjonelle bilprodusenter aldri hadde vært i stand til å tenke ut.
Du venter på at batteriet skal fylles opp og du kjeder deg. Naturligvis har Tesla tenkt på det. Trykk bare på skjermen, og en knitrende peis fyrer opp. Det eneste minuset et at du ikke kan varme hendende på flammene.
Det mest Harry underholdningselementet ligger skjult i en julekule. Parker bilen med god avstand til tak og andre kjøretøyer, trykk på julekula, gå ut av bilen og lås den og trykk deretter på taket på den bilutformede nøkkelen. Etter litt starter musikken, bilen tuter og blinker med lysene, vinduene åpnes, falkevingedørene «flagrer» og fordørene åpnes og lukkes.
Alt dette forteller bare at utviklerne bak Tesla Model X kommer fra dataindustrien og ikke har bakgrunn i bilindustrien. Og at de er vestkyst-amerikanere.
Men det er ikke all denne gimikken som gjør Tesla til testvinner. Nei, forklaringen ligger i en blanding av et stilrent interiør, den digre skjermen hvor ryggekameraet nærmest fanger inn hele kommunen, det enorme bagasjerommet med stort ekstrarom under gulvet helt bak, og nok et stort rom til ladekabler og mye mer foran.
Med 524 hester holder Teslaen nesten følge med Jaguaren, og toppfarten er høyere. Tesla har sitt eget ladenettverk med ladefart langt større enn de fleste CCS/Chademo-ladere (normalt 50 kW). Etter siste oppgradering, kan Model X også lades via adapter på CCS-ladere i tillegg til Chademo-ladere.
Teslas frontrute går opp på taket, så du sitter under glasset. Sånn sett får du hele verden inn gjennom ruta. Den lille solskjermen oppleves mer som en sladd aviser bruker så leserne ikke skal gjenkjenne kriminelle, og har hvilestilling på A-stolpen.
Model X er med lengde over fem meter og bredde mer enn to meter, en virkelig stor bil. Men den oppleves ikke slik å kjøre. Bilen med adaptiv luftfjæring som standard er lett å håndtere med god oversikt på grunn av det store glassarealet, den krenger lite og kan kjøres friskt.
Falkevingedørene gjør det særs enkelt å komme inn og ut av baksetet, men ikke alle har sans for dem og stiller spørsmål ved reparasjonskostnadene etter noen års bruk på saltede vinterveier.
Tesla trekker hele 2250 kilo etter tilhengerkroken. Det er så langt best blant elbilene. Et opplagt minus: Mye veistøy fra de store hjulene (20 tommer er standard) høres godt i fravær av annen støy inne i bilen.
LES VIDERE:
- Testdata