-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bare deilig: Mercedes EQC
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Det beste med Mercedes EQC er at du selv bestemmer om den skal oppføre seg som en SUV à la GLC med alle dens komfortkvaliteter, eller om bilen skal skifte ham til litt sinna elbil.
Du har vokst deg fra den mest ungdommelige villskapen, komfort prioriteres og familiens behov krever plass. Du har kanskje kjørt turbodieseldrevet GLC i flere år, men presset for å skifte til noe mer miljøvennlig blir stadig mer påtrengende.
Det er her EQC kommer som Mercedes reddende engel og som to biler i en: Snill og komfortabel, nærmest lydløs, med massasje i setene og tilbakelent kjørestilling helt til du trykker på sportsknappen, ber EQC ta fram hornene og ta deg til 100 km/t på 5,1 sekunder.
Så vidt jeg husker er ingen GLC der før du klistrer AMG på hekkluka. En bensindrevet toliters firer med 198 hk blir liksom ikke det samme målt mot 408 elektriske hk og 760 Nm i moment – fra stillestående.
Sammenlikningen er ikke tatt helt ut av luften, for det er hva du får for samme prisen om du velger bensin/hybrid GLC, og da er allerede utstyr for nærmere 100.000 inkludert i elbilprisen. Så sånn sett er Mercedes EQC 400 virkelig et røverkjøp og denne testens klart beste kjøp om pris er viktigste argument for valg av bil i denne gruppen.
Utvendig er EQC riktignok nest minst, men med lengde på 4,76 meter og inntil 1460 liter bagasjerom med bakseteryggene nedslått, vil mange mene du har med for mye feriebagasje om den ikke får plass. Men vent litt: Lasteplassen er delt på en måte som gjør den vanskelig å utnytte.
Som elbil kan du regulere regenereringen med hendlene på rattet og endre kjøringen fra full flyt til nærmest å bli en én-pedals-bil.
Men å gjenbruke så mye fra GLC som Mercedes her har gjort, ja, de to ser på litt avstand til forveksling like ut, har noen ulemper som at bilen ikke er spesielt rommelig i baksetet. Den har ikke flatt gulv, og ladekablene blir liggende og slenge i bagasjerommet fordi Mercedes ikke har satt av plass til dem i eget rom under panseret, slik både Audi, Jaguar og Tesla har.
Instrument- og infotainmentskjermen henger sammen, betjenes i hovedsak fra rattet, gjenkjennes fra flere Mercedes-modeller, er sylskarpe og svært kontrastrike. Akkurat denne gjenbruken kan ikke bli bedre.
Mercedes EQC har, i hvert fall enn så lenge, bare 110 kW hurtigladefart. Men med lite strøm på batteriet (21 prosent) fikk vi hele 100 kW ut av laderen fra start og bilen var ganske rask å lade.
LES VIDERE:
- Testdata