-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Komfortmaskinen: Audi e-tron
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Audi e-tron er i dette selskapet den klart mest komfortable. Den er også klart mer Audi enn elbil.
Audi har ved flere anledninger gjort et nummer ut av at e-tron først og fremst er en Audi, dernest en elektrisk bil.
Audi e-tron er diger, innpå fem meter lang og 2,5 tonn tung. Bare Tesla Model X overgår dette. Vekt og størrelse preger Audien, men det betyr ikke at den er noen sinke, snarere tvert om. Den er bare litt langsommere enn de tre andre, men samtidig klart mer tilbakelent i stilen.
Audien er nesten like komfortabel som Mercedes. Den har et flott bygd interiør og den har nyttige detaljer, som spyler på ryggekameraet om det skulle bli skittent.
Audien har også best baksetekomfort, men alt dette i sum betaler du en høy pris for. I dette tilfellet nesten 900.000 kroner. Ikke det at grunnprisen er uforklarlig høy, men Audi tar seg godt betalt for utstyrspakkene og annet ekstrautstyr selv om det i e-trons tilfelle fortsatt er momsfritt.
Flere i testteamet trakk på smilebåndet etter å ha studert utstyrslisten som inneholdt punktet «all inclusive-pakke» til 127.000 kroner. Like fullt var listen forlenget med utstyr for tusenlappen under 100.000 kroner.
Ekstra, og til pris av 12.685 kroner, hadde test-Audien «videospeil», altså et videokamera på hver side av bilen og montert på en smal stang ut fra forkant av døren. Bildene vises på skjermer plassert helt i forkant av dørene.
På passasjersiden fungerer skjermen helt greit i godt lys, men på førersiden sitter skjermen altfor nær føreren og for langt ned på døren. Å rygge inn i en parkeringslomme i et ganske mørkt garasjeanlegg utpå kvelden, viste seg å bli så komplisert at vedkommende, som kjenner denne parkeringsplassen som sin egen bukselomme, til slutt valgte å parkere med fronten mot veggen.
Audi har maksimal lynladefart på 150 kW. Den var sammen med Tesla raskest å lade. Med 29 prosent igjen på batteriet, skvatt farten opp i 122 kW og selv med 93 prosent av batterikapasiteten fylt opp, hadde ikke ladefarten falt lavere enn til 71 kW. Kun Tesla matcher dette.
Audi e-tron kan trekke 1800 kg.
LES VIDERE:
- Testdata