-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: BYD Dolphin Design
BYDs beste – og rimeligste
BYD Dolphin er kompaktbilen til 300.000 kroner som trolig gir mest bil for pengene akkurat nå.
Hvis jeg måtte velge mellom sjarmerende BYD Atto med gitarstrenger i dørpanelene og priset til 400.000 kroner, eller den 16 cm kortere, minst like sjarmerende og 100.000 kroner rimeligere BYD Dolphin, er valget enkelt. Det må bli Dolphin. Akkurat for øyeblikket er det neppe noen kompakt bilmodell som gir mer for pengene enn nettopp Dolphin. Det eneste aberet er at du må klare deg uten mulighet til å trekke tilhenger.
Ellers er det meste på plass. 204 hk motor som trekker forhjulene, mer enn 400 km rekkevidde hvor strømmen hentes fra 60,4 kWt batteripakke, et ganske dypt bagasjerom med gulvjustering i to etasjer, bra sittekomfort i baksetet og et lass med utstyr inkludert en diger skjerm som med et knappetrykk på rattet endres fra horisontal til vertikal visning. Dette er et av BYDs varemerker og gjør skjermbruken mer funksjonell. I de fleste tilfeller vil breddeformat være å foretrekke, men kartvisning fungerer best i høydeformat.
To utstyrsvarianter
Hvis 17.000 kroner legges på basisprisen på 299.900 kroner inkluderer BYD tofarget lakk og digert glasstak, men her er det verd å bemerke at takgardinen rulles bakover og samles opp i en forsenking i taktrekket rett foran hodet til baksetepassasjerene. Så med 90 cm sittehøyde bak kan dette være generende for passasjerer med lang overkropp.
Hvor har BYD knepet inn for å komme så langt ned i pris?
Tja, det er alltid litt å spare på å droppe headupdisplay, korsryggstøtte, elektriske setereguleringer i mange vinkler og kjøling i setene. Men BYD tenker i det minste på førerens helse slik at man i mørket jevnlig må løfte hånden til speilet og manuelt vippe bryteren som manuelt blender det ned.
Ganske rart å oppdage når bilen ellers har radarstyrt cruisekontroll, selvkjøringsfunksjon tilnærmet nivå 2 og så mange EU-lovpålagte alarmer som varsler nær sagt alle former for fare.
Dårlig veioppmerking gjør at nettopp selvkjøringsfunksjonen virker så dårlig at det går ut over komforten. Så slå den av.
Plagsomme alarmer
Lovkravet er at funksjonen for fartsvarsling ikke kan slås permanent av eller legges til en hurtigknapp, men krever dypdykk i skjermmenyen. Her kan BYD med fordel dempe varslerlyden som slår inn allerede to km over fartsgrensen mens jeg med avansert teknologi målte feilvisningen på speedometeret til tre km
BYD tenker i det minste på førerens helse slik at man i mørket jevnlig må løfte hånden til speilet og manuelt vippe bryteren som manuelt blender det ned.
Bilen varslet også til stadighet om «komplekst veimiljø foran deg. Vennligst senk farten», og det til tross for at jeg tidvis var helt alene på snorrett vei. Heldigvis rettes slikt gjerne med en programoppdatering.
Tre på samme plattform
Som i svært mange biler ligger altfor mange funksjoner i ulike lag på dashbordskjermen. BYD har imidlertid tatt til seg lærdom og ryddet opp med langt bedre skjermfølsomhet og ikke minst å bygge menyer mer logisk.
Likevel: fartsalarmen på Dolphin, som på de andre BYD-modellene på samme plattform (Seal U og Seal 4x4), slås forholdsvis enkelt av for hver enkelt tur, men da slås også andre greie støttefunksjoner av. Så om bare den plagsomme fartsvarslingen skal av, kreves et langt dypere dykk i programvaren, som slett ikke anbefales å gjøre i fart.
Morsom å kjøre
Det jeg liker best ved BYD Dolphin er likevel hvor underholdende den er å kjøre med overraskende presis styring og et snev av sportslig lekenhet, ikke minst takket være motorkraft i overkant av 200 hk på en bil med vekt under 1.700 kg.
Om BYD Dolphin ikke lar seg løfte til et betydelig volum, bør letingen etter årsaken starte helt andre steder enn i bilen.
Pluss i boka for morsomme detaljer i interiøret som «rullebrytere» som i de fleste tilfellene ikke rulles, men trykkes på. Langt fremtrukket frontruta gir et optisk bedrag av mer plass i bilen enn det faktisk er samtidig som løsningsvalget drar ned sikten på skrå framover på grunn av massiv, todelt A-stolpe.
Skjerm på rattstammen
Pluss for at instrumentskjermen er festet til rattstammen og derfor følger rattjusteringene, og enn så liten den er, inneholder den alt det nødvendige og viser informasjonen med store nok tall og bokstaver til at den lett tilegnes.
Til å være såpass rimelig er det veldig lite støy i Dolphin.
Jeg nevnte forholdsvis lettlastet bagasjerom oppgitt til 345 liter og 1.310 liter når den todelte bakseteryggen uten skiluke vippes fram. Ulike rom til å legge fra seg småting i inne i bilen er det mange av. Dolphin mangler frunk til tross for god plass under panseret til et par sett ladekabler.
Om BYD Dolphin ikke lar seg løfte til et betydelig volum bør letingen etter årsaken starte helt andre steder enn i bilen.
Lader sakte
Dolphin er ikke av de raskeste å hurtiglade. Maksimal ladefart oppgis til 88 kW, og i test kom jeg sjelden over 60 kW, men til gjengjeld holdt farten seg mer eller mindre konstant til 80 prosent av batteriets kapasitet.
For øvrig brukte jeg 44 minutter fra 10-80 prosent kapasitet hvilket betyr at det tar et kvarter å lade 100 km ny rekkevidde. Nå er neppe ladefarten langs landeveien særlig avgjørende for en bil som nok i hovedsak brukes i nærmiljøet og derfor for det meste lades hjemme.
(saken fortsetter)
Langt fra rimeligst
Naturligvis finnes det rimeligere biler å få tak i nye enn Dolphin. Mazda prisdumpet for noen tid siden MX-30 til 219.900 kroner, men kun 200 km rekkevidde på en god sommerdag for denne flotte bilen er så kort at Mazda burde skamme seg.
Nissans Leaf leder klart det historiske volumracet i Norge med 80.000 biler, men produksjonen har opphørt, så snart er den borte.
La meg for ordens skyld nevne JAC e-JS4 fra samme importør som BYD og prisnedsatt til Dolphin-pris, men den oppleves gammeldags ved sammenlikning.
Tilbake står viktigste og reelle konkurrent, MG4, inne på ti-på-topp listen til OFV som den er med godt grep på kundene, ikke minst offentlige etater.
MG4 argeste konkurrent
BYD Dolphin og volummodellen av MG4 er ikke bare på centimeteren like lange, de har begge samme motoreffekt (204 hk), samme batteristørrelse (60,4 kWt mot 61,7 kWt) og nær identisk bagasjerom med bakseteryggene opp. Begge trekker på en aksel, MG bak og BYD foran. (Joda, jeg vet at MG4 også leveres i rakettutgave med 4x4, men ytterst få velger den). Til forskjell trekker MG4 en liten tilhenger.
OPPSUMMERT
Kjekk kompaktbil, morsom å kjøre, kjapp nok og godt lastet med utstyr.
BYD Dolphin Design
Pris fra* | Kr. 299 900 |
Pris testbil* | Kr. 316 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk/228 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,0 sekunder |
Toppfart | 160 km/t |
Batteri | 60,4 kWt |
Lading DC/AC | 88/11 kW |
Ladefart 10-80% (oppgitt/test) | 40/44 min |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 15,9/14,5 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 427 km |
V2L/230V | 230V/16A/3kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 429/177/157 cm |
Akselavstand | 270 cm |
Bilvekt | 1 658 kg |
Nyttelast | 335 kg |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 345 - 1 310 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering. |
-
Tesla-utfordrer til 469.900 kroner
Med Sealion 7 går BYD til angrep på Teslas bestselger og priser den nærmest på krona likt. Spørsmålet er om dette er nok til å utfordre Model Y som i fjor var verdens mest kjøpte bilmodell.
-
BYD viser nok en ny el-SUV
BYD lanserer Sealion 7 – en modell skreddersydd for europeiske behov. Bilen får en rekkevidde på inntil 502 kilometer.
-
Stillferdig åpning. Stormen truer
Paris gir seg ikke. De VIL ha bilutstilling og de kaller den Mondial – et verdensmesterskap. I morgen åpner den i en bilverden som er langt fra rolig.
-
Ny utgave med økt rekkevidde
Nå er nye BYD Tang 4x4 Long Range klar for Norge. Bilen får større batteri, mer utstyr og ellers de samme suksessfaktorene som før.
-
Utfordrer etablert premium
Hva har kinesisk bilindustri å stille opp med i møte med tysk premium? Det ville vi finne ut av, så vi lot BYD Han 4x4 møte BMWs nye 5-serie i eDrive40-versjon.
-
Blir Seal U BYDs bestselger?
Priset til 399.900 kroner hugger BYD løs på Tesla Model Y og andre familiestore SUV-er med nye Seal U.
-
Nok en ny BYD – sedan med 4x4
Det er ikke mange dager siden BYD lanserte kompakt-SUV-en Dolphin på det norske markedet. Nå kommer neste innslag inspirert av det våte element – BYD Seal.
-
BYD Dolphin klar for Norge
Nyhetene fra BYD kommer på løpende bånd. Nå er en ny modell klar – Dolphin – en kompakt crossover med attraktiv prislapp.
-
BYDs dansende hyperbil
Alt tyder på at BYDs 1300 hesters, 300 km/t, dansende elbil blir en av hovedattraksjonene på Genève-utstillingen til uken.
-
Mellomstor SUV tetter gapet for BYD
BYD lanserer nå sin nye Seal U på det europeiske markedet. Dermed entrer de et segment med meget tøff konkurranse.