Priser fra 399.900 kroner hugger BYD med Seal U løs på Tesla Model Y.

Gyver løs på konkurrentene med ny SUV

Blir Seal U BYDs bestselger?

Priset til 399.900 kroner hugger BYD løs på Tesla Model Y og andre familiestore SUV-er med nye Seal U.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer en flom av familiestore, kinesisk bygde SUV-er til Norge i løpet av de nærmeste månedene. Xpeng lanserte nylig G6, det er ventet at Hongqi viser en Norges-aktuell modell i Beijing denne uka, og sist torsdag fikk BYDs forhandlere se BYD Seal U, 4,79 meter lang og priset fra 399.900 kroner hvilket betyr at den bør ha et betydelig potensial.

Kinesiske produsenter spyr altså ut nye modeller i ganske høyt tempo for tiden. Ikke minst gjelder det BYD som for ikke mange ukene siden lanserte lille Dolphin, i forrige uke sto sedanmodellen Seal 4x4 på lanseringsprogrammet og denne uken løftes SUV-en Seal U fram.

Passerte Tesla

Det betyr igjen at BYD, som i fjor passerte Tesla som verdens største leverandør av elbiler, styrker posisjonen i Norge betydelig. I historiske tall er BYD så langt den tredje største kinesiske aktøren i Norge etter MG og Polestar, og nærmer seg 6.000 utleverte biler. Den store SUV-en Tang utgjør i følge OFV 64 prosent av volumet.

Seal U (hvor U står for utility) er tredje modell i BYDs Ocean-serie og deler e-Plattform 3.0 med brødrene Dolphin og sedanmodellen Seal 4x4, men til forskjell fra Seal trekker Seal U kun på forhjulene og planlegges heller ikke for firehjulsdrift. Sånn sett gå den størrelses- og prismessig rett i strupen på Teslas bestselger, Model Y, som for tiden prises fra 425.000 kroner når den kun har bakhjulsdrift.

Sluker 552 liter bagasje

Med flatt gulv og 552 liter stort bagasjerom (1.444 liter om den 40/60-splittede bakseteryggen legges ned), burde de fleste ha plass nok. Bilen trekker tilhenger med inntil 1.300 kg totalvekt, men skiluke eller frunk er ikke tilgjengelig på Seal U.

Vi valgte å satse på den godt utstyrte varianten «Design» med det største batteriet, og forhandlet oss fram til en svært god pris på denne.

Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge

– Vi valgte å satse på den godt utstyrte varianten «Design» med det største batteriet, og forhandlet oss fram til en svært god pris på denne, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

500 km rekkevidde

Det betyr i praksis 87 kWt batteripakke som innenfor WLTP-normen gir 500 km rekkevidde. Også Seal U er utstyrt med Blade-batterier som ikke er de raskeste å lade, men som til gjengjeld har svært lang levetid. DC-ladefarten oppgis til 140 kW med 11 kW som maksimal ladefart hjemme. Mer interessant er hvor lang tid det tar å lade fra 10 – 80 prosent (350 km). Det sier databladet intet om, men BYD oppgir 28 minutter fra 30 til 80 prosent (250 km) som betyr at batteriet i praksis svelger nye 100 km rekkevidde på snaut tolv minutter.

Videre støtter Seal U V2L (vehicle-to-load) teknologi, som tillater å benytte bilen som strømkilde til eksternt bruk. V2L-adapteren er inkludert som standardpakken.

Omfattende utstyrsliste

Som kinesiske biler flest skorter det ikke på utstyr. I tillegg til EU-pålagt førerstøtteteknologi i tillegg til teknologi som er nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester, har Seal U headupdisplay, elektrisk bakluke, et utall av apper som blant annet gir tilgang til Spotify, panorama soltak, Infinity lydteknologi, adaptiv cruise, 360 graders kamera og varmepumpe, for å ha nevnt litt fra listen.

Kundebiler før sommeren

Christensen unnlater ikke å nevne at den inkluderte designpakkens verdi er anslått til 69.000 kroner. Seal U finnes også i en enklere variant med mindre batteri, men denne ble valgt bort i Norge.

Konsernsjef Frank Dunvold i BYD-importør RSA, antyder at de første kundebilene både av Seal 4x4 og Seal U vil være på plass i god tid før sommerferien. Et knippe av hver modell er allerede hos forhandlerne.

BYD Seal U

Pris fraKr. 399 900
MotortypeElektrisk
Motor foran218 hk/330 Nm
Motor bakIngen
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t9,6 sekunder
Toppfart175 km/t
Batteri87 kWt
Lading DC/AC140 kW
Ladefart 30-80%28 minutter
Strømforbruk (100 km)20,5 kWt
Rekkevidde (WLTP)500 km
V2L/230VJa
Dimensjoner (L/B/H)479/189/167 cm
Akselavstand277 cm
Bilvekt2 147 kg
Nyttelast335 kg
Bakkeklaring15,0 cm
Tilhengervekt1 300 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak552 - 1 444 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV

BYD priser Seal U aggressivt.
Ikke oppsiktsvekkende interiør, men oppleves å være gjort skikkelig.
Stor skjerm og mange lagerrom.
Legg merke til den glassliknende girvelgeren.
Ideen til girvelgeren må være rappet fra Volvo.
Bagasjerom på 552 liter. Seal U har ikke frunk eller skiluke.
Smårom under bagasjeromsgulvet.
Infinity har levert lydbildet i BYD Seal U.
Instrumentskjerm med gjenkjennelig BYD-grafikk.

LES MER:

Powered by Labrador CMS