AMG One er ankommet Nova Spektrum på Lillestrøm. Messegeneral Tommy Larssen er oppe med kameraet.

Oslo Motor Show åpner fredag:

Hypersportsbilen AMG One på plass

Hypersportsbilen Mercedes-AMG One, den raskeste gatebil på Nürburgring noensinne, er på plass på Lillestrøm. Du møter den på BilAutofil og BilNorges stand i Hall C på Oslo Motor Show fra fredag formiddag. Det er bare å glede seg.

Publisert Sist oppdatert

Først én rekord satt under vanskelige forhold, så smalt DTM-fører Maro Engel til og forbedret Nürburg-rekorden med fem sekunder og ble klokket inn på 6:29.09. 

For tiden ser det ut til at AMG One kun har en rival, seg selv.

AMG-One bærer i seg gateregistrert Formel 1-teknologi som tar deg fra stillestående til 200 km/t på 7,0 sekunder og til 300 km/t på 15,6 sekunder. 

Den 1,6 liter store V6-eren er hentet rett fra Formel 1-sporten og yter med litt elektrisk hjelp 1.063 hk. 

Bilen drar på alle fire med toppfart sperret på 352 km.

Dynamikk var førsteprioritet i utviklingsfasen.

Umiddelbart legger man merke til det takmonterte luftinntaket, finnen bak, den uttrekkbare, todelte bakvingen optimaliserte felger som også bidrar til nedkraft, og ikke minst lamellene på forskjermene som lynraskt løftes for å øke kraften mot bakken og derigjennom gjør det mulig å kjøre svinger enda raskere.

Mercedes-AMG One skal bygges i 275 eksemplarer og alle var utsolgt før bilen ble vist offentlig. Men det er håp på bruktmarkedet for rundt 50 millioner kroner + avgifter.

Takket være hyperbilentusiast og Oslo Motor Show venn Arne Fredly kan du på OMS denne helgen få et nærmøte med AMG One, en bil som aldri har så mye som vært innom i Norge før. 

Fredlys svarte med de karakteristiske store stjernene på hekkpartiet er 1.4-versjonen og derfor skiller seg fra bilen Manchester City-spiller Braut Haaland og en samarbeidspartner i Stavanger har anskaffet sammen.

Fredlys AMG One rulles inn på BilAutofil/BilNorges stand i C-hallen i løpt av kvelden, og avdukes fredag formiddag. 

Hybridteknologien gjør at hypersportsbilen kan kjøres innpå to mil på batteristrøm, men den skal naturligvis startes jevnlig under showet, så du kan høre hvordan en Formel 1-motor med turtallsperre på 11.0000 o/min låter. Så det er bare å følge med i programmet når det skjer.

Bilen rulles ut fra transporthengeren. OMS-teamleder Tommy Larssen til venstre og OMS-bindeleddet til bileier Arne Fredly, Ingar Solli Bråthen, støtter på kjørerampen.
Klar for for Oslo Motor Show.
Klar for for Oslo Motor Show.
Klar for for Oslo Motor Show.
Nytt Petronas-grønnfargebilde på felgene i år.
Halefinnen og hellspoilerløft i to nivåer.
Halefinnen og hellspoilerløft i to nivåer.
Lynraskt løft av lamellene på forskjermene øker trykket mot underlaget for raskere svingkjøring
To generasjoner AMG: One og AMG CLE 53, begge med firehjulsdriftteknologi.
Tre AMG-generasjoner: SLS, One og CLE 53.
Klar for å siste finpuss.
Powered by Labrador CMS