-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny BMW M5
727 hester og 1000 Nm fra hybrid V8
BMW sparer ikke på kruttet når de lanserer sin nye M5 – den syvende i rekken og den første med hybrid drivlinje.
Den velkjente 4,4-liters twin turbo V8-motoren er fortsatt på plass, men i nye M5 får den selskap av en kraftig elmotor som sitter integrert i den 8-trinns automatgirkassen. Pakken tilsvarer den vi kjenner fra jubileumsmodellen XM som ble lansert i anledning BMW M’s 50-årsjubileum i forfjor.
V8-motoren alene yter 585 hester, og når man legger til elmotoren på 197 hk, ender man opp med en kraftpakke på hele 727 hestekrefter og maks dreiemoment på 1000 newtonmeter som er til stede over et bredt register. Det er ikke langt unna ytelsene i nye Bentley Continental GT.
Sportsbilytelser
Omsatt til ytelser betyr det 0-100 km/t på 3,5 sekunder, du bikker 200 km/t etter 10,9 sekunder på vei mot en toppfart på de sedvanlige 250 km/t … hvis du da ikke sper på med en M Drivers Pack som løfter maksfarten til 305 km/t.
Hybridpakken innebærer selvsagt et vekhandicap på rundt 500 kg, men ifølge BMW M blir det mer enn kompensert av de ekstra ytelsene. Batteripakken har en kapasitet på 18,6 kWt som gir en helelektrisk rekkevidde på 67-69 kilometer og den kan lades med inntil 7,4 kW fra ladeboksen din hjemme.
Totalt veier nye M5 inkludert fører (EU) 2510 kg og har en lastekapasitet på 505 kg. Med målene 510 x 197 x 151 centimeter over en akselavstand på rett over tre meter er den større enn sin forgjenger.
Fete felger
Et avansert chassis med adaptive dempere er standard. Standard hjulutrustning er 20-tommere med 285/40 foran og 21-tommere med 295/35 bak. Stoppegenskapene ivaretas av 16,1-tommers skiver med 6-pots calipere foran og 15,7-tommere bak.
Som foregående generasjon har nye M5 et avansert system for firehjulsdrift, nå i en lettere og mer effektiv løsning. Det sendes mest krefter til bakhjulene, og enda mer om du velger 4WD Sport-modus. Og selvsagt kan du også velge ren bakhjulsdrift, men da får du ikke slått av de elektroniske støttehjulene.
Lekre detaljer
En rekke detaljer – flere av dem i klarlakkert karbonfiber – skiller M5 fra en ordinær Femmer, som frontsplitter, større luftinntak, en diskret hekkspoiler og – ikke fullt så diskret – diffuser og to doble eksosrør med masse gromlåt.
Også interiøret har unike M5-detaljer, som grafikken i det digitale instrumentpanelet og headup-displayet, ambient belysning og diverse dekordetaljer. Et påkostet lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 18 høyttalere inngår også i pakken.
Nye BMW M5 får sin offisielle debut på Goodwood Festival of Speed om et par uker, mens den internasjonale lanseringen skjer i november. Samtidig introduseres også M5 Touring dersom du trenger et enda bedre alibi for din neste familiebil.
LES OGSÅ:
-
Legenden som aldri ble født
I nesten 20 år benektet BMW at denne bilen i det hele tatt eksisterte, men BMW M8 E31 stod godt skjult på et lager i Tyskland. Nå kommer den til Oslo Motor Show.
-
En BMW du ikke bør gå glipp av
BMW har alltid vært kjent for å kombinere elegant design med ren ytelse, og med 3.0 CSL Hommage R har de tatt denne arven til nye høyder. Denne konseptbilen, som først ble vist på Pebble Beach i California i 2015, er en hyllest til den legendariske 3.0 CSL fra 1970-tallet – en bil som satte standarden for racing.
-
Ny versjon av BMW i5 Touring
BMW lanserer en tredje helelektrisk versjon av BMW 5-serie Touring: BMW i5 xDrive40 Touring. Med firehjulsdrift forventes modellen å bli et populært valg for norske kunder.
-
En bayersk drøm
Noen får aldri nok. Det har BMW tatt konsekvensen av, og videreutviklet i5 eDrive40 til M60 xDrive M-Sport pakke, 601 hk og firehjulsdrift. Altså drømmebilen for dem som jakter en klassisk sedan.
-
Hverdagsbil med M-krefter
BMW M lanserer nå for tredje gang i sin 40 år lange historie BMW M5 i Touring-versjon. Nye BMW M5 Touring kombinerer topp ytelse med hverdagslige egenskaper og komfort på lange turer.
-
Utfordrer etablert premium
Hva har kinesisk bilindustri å stille opp med i møte med tysk premium? Det ville vi finne ut av, så vi lot BYD Han 4x4 møte BMWs nye 5-serie i eDrive40-versjon.
-
Snikvisning av ny 8-Serie?
BMWs 8-serie, en skikkelig Gran Touring bil etter god, gammel oppskrift, trenger snart å fornyes. Var det det BMW fortalte oss da de dukket opp med sin Concept Skytop til Villa d’Este?
-
Oppgraderer den mest kjøreglade
En god del BMW-entusiaster av den gamle skolen synes M3 har vokst seg for stor og komfortabel. Da er M2 et godt alternativ – nå kommer den i oppgradert utgave.
-
BMW gjør kunster på Le Mans
Du behøver ikke vinne for å komme i sentrum. Nesten uansett hvor bil nummer 20 ender i helgens 24-timers Le Mans, er den garantert å vekke oppsikt.
-
Kompakt kjøreglede i fjerde generasjon
BMW lanserer nå fjerde generasjon 1-serie. Den kommer på markedet i oktober.