Ny BMW M5 får hybrid drivlinje

Ny BMW M5

727 hester og 1000 Nm fra hybrid V8

BMW sparer ikke på kruttet når de lanserer sin nye M5 – den syvende i rekken og den første med hybrid drivlinje.

Publisert

Den velkjente 4,4-liters twin turbo V8-motoren er fortsatt på plass, men i nye M5 får den selskap av en kraftig elmotor som sitter integrert i den 8-trinns automatgirkassen. Pakken tilsvarer den vi kjenner fra jubileumsmodellen XM som ble lansert i anledning BMW M’s 50-årsjubileum i forfjor

V8-motoren alene yter 585 hester, og når man legger til elmotoren på 197 hk, ender man opp med en kraftpakke på hele 727 hestekrefter og maks dreiemoment på 1000 newtonmeter som er til stede over et bredt register. Det er ikke langt unna ytelsene i nye Bentley Continental GT

Sportsbilytelser

Omsatt til ytelser betyr det 0-100 km/t på 3,5 sekunder, du bikker 200 km/t etter 10,9 sekunder på vei mot en toppfart på de sedvanlige 250 km/t … hvis du da ikke sper på med en M Drivers Pack som løfter maksfarten til 305 km/t.

Hybridpakken innebærer selvsagt et vekhandicap på rundt 500 kg, men ifølge BMW M blir det mer enn kompensert av de ekstra ytelsene. Batteripakken har en kapasitet på 18,6 kWt som gir en helelektrisk rekkevidde på 67-69 kilometer og den kan lades med inntil 7,4 kW fra ladeboksen din hjemme.

Totalt veier nye M5 inkludert fører (EU) 2510 kg og har en lastekapasitet på 505 kg. Med målene 510 x 197 x 151 centimeter over en akselavstand på rett over tre meter er den større enn sin forgjenger.

Fete felger

Et avansert chassis med adaptive dempere er standard. Standard hjulutrustning er 20-tommere med 285/40 foran og 21-tommere med 295/35 bak. Stoppegenskapene ivaretas av 16,1-tommers skiver med 6-pots calipere foran og 15,7-tommere bak.

Som foregående generasjon har nye M5 et avansert system for firehjulsdrift, nå i en lettere og mer effektiv løsning. Det sendes mest krefter til bakhjulene, og enda mer om du velger 4WD Sport-modus. Og selvsagt kan du også velge ren bakhjulsdrift, men da får du ikke slått av de elektroniske støttehjulene.

Lekre detaljer

En rekke detaljer – flere av dem i klarlakkert karbonfiber – skiller M5 fra en ordinær Femmer, som frontsplitter, større luftinntak, en diskret hekkspoiler og – ikke fullt så diskret – diffuser og to doble eksosrør med masse gromlåt.

Også interiøret har unike M5-detaljer, som grafikken i det digitale instrumentpanelet og headup-displayet, ambient belysning og diverse dekordetaljer. Et påkostet lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 18 høyttalere inngår også i pakken.

Nye BMW M5 får sin offisielle debut på Goodwood Festival of Speed om et par uker, mens den internasjonale lanseringen skjer i november. Samtidig introduseres også M5 Touring dersom du trenger et enda bedre alibi for din neste familiebil.

Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5
Ny BMW M5

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS