-
Opplæringskontoret for Bilfag AS Trondheim:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hvam:
Nybilselger
-
MyCar:
Bruktbilselger
-
MyCar:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Montør/tekniker
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Bilmekaniker
-
Bodø Bilskadesenter AS:
Sekretær
-
Bilverksted Råbekken AS:
Bilmekaniker
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Techno Classic Norway:
Bilmekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker Coach/Teamleder
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Autoskade Elverum AS:
Driftsleder
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Voss Bil Lastebil AS:
Lastebilmekanikar 100%
-
RSA BIL Kristiansand:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker, tekniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
![Ny BMW M5 får hybrid drivlinje](https://image.bilnorge.no/4104182.webp?imageId=4104182&width=960&height=548&format=jpg)
Ny BMW M5
727 hester og 1000 Nm fra hybrid V8
BMW sparer ikke på kruttet når de lanserer sin nye M5 – den syvende i rekken og den første med hybrid drivlinje.
Den velkjente 4,4-liters twin turbo V8-motoren er fortsatt på plass, men i nye M5 får den selskap av en kraftig elmotor som sitter integrert i den 8-trinns automatgirkassen. Pakken tilsvarer den vi kjenner fra jubileumsmodellen XM som ble lansert i anledning BMW M’s 50-årsjubileum i forfjor.
V8-motoren alene yter 585 hester, og når man legger til elmotoren på 197 hk, ender man opp med en kraftpakke på hele 727 hestekrefter og maks dreiemoment på 1000 newtonmeter som er til stede over et bredt register. Det er ikke langt unna ytelsene i nye Bentley Continental GT.
Sportsbilytelser
Omsatt til ytelser betyr det 0-100 km/t på 3,5 sekunder, du bikker 200 km/t etter 10,9 sekunder på vei mot en toppfart på de sedvanlige 250 km/t … hvis du da ikke sper på med en M Drivers Pack som løfter maksfarten til 305 km/t.
Hybridpakken innebærer selvsagt et vekhandicap på rundt 500 kg, men ifølge BMW M blir det mer enn kompensert av de ekstra ytelsene. Batteripakken har en kapasitet på 18,6 kWt som gir en helelektrisk rekkevidde på 67-69 kilometer og den kan lades med inntil 7,4 kW fra ladeboksen din hjemme.
Totalt veier nye M5 inkludert fører (EU) 2510 kg og har en lastekapasitet på 505 kg. Med målene 510 x 197 x 151 centimeter over en akselavstand på rett over tre meter er den større enn sin forgjenger.
Fete felger
Et avansert chassis med adaptive dempere er standard. Standard hjulutrustning er 20-tommere med 285/40 foran og 21-tommere med 295/35 bak. Stoppegenskapene ivaretas av 16,1-tommers skiver med 6-pots calipere foran og 15,7-tommere bak.
Som foregående generasjon har nye M5 et avansert system for firehjulsdrift, nå i en lettere og mer effektiv løsning. Det sendes mest krefter til bakhjulene, og enda mer om du velger 4WD Sport-modus. Og selvsagt kan du også velge ren bakhjulsdrift, men da får du ikke slått av de elektroniske støttehjulene.
Lekre detaljer
En rekke detaljer – flere av dem i klarlakkert karbonfiber – skiller M5 fra en ordinær Femmer, som frontsplitter, større luftinntak, en diskret hekkspoiler og – ikke fullt så diskret – diffuser og to doble eksosrør med masse gromlåt.
Også interiøret har unike M5-detaljer, som grafikken i det digitale instrumentpanelet og headup-displayet, ambient belysning og diverse dekordetaljer. Et påkostet lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 18 høyttalere inngår også i pakken.
Nye BMW M5 får sin offisielle debut på Goodwood Festival of Speed om et par uker, mens den internasjonale lanseringen skjer i november. Samtidig introduseres også M5 Touring dersom du trenger et enda bedre alibi for din neste familiebil.
LES OGSÅ:
-
Snikvisning av ny 8-Serie?
BMWs 8-serie, en skikkelig Gran Touring bil etter god, gammel oppskrift, trenger snart å fornyes. Var det det BMW fortalte oss da de dukket opp med sin Concept Skytop til Villa d’Este?
-
Oppgraderer den mest kjøreglade
En god del BMW-entusiaster av den gamle skolen synes M3 har vokst seg for stor og komfortabel. Da er M2 et godt alternativ – nå kommer den i oppgradert utgave.
-
BMW gjør kunster på Le Mans
Du behøver ikke vinne for å komme i sentrum. Nesten uansett hvor bil nummer 20 ender i helgens 24-timers Le Mans, er den garantert å vekke oppsikt.
-
Kompakt kjøreglede i fjerde generasjon
BMW lanserer nå fjerde generasjon 1-serie. Den kommer på markedet i oktober.
-
Oppdatert for andre gang
For andre gang foretar BMW en oppdatering av 3-serie Sedan og Touring. Men de som vil ha elbil må foreløpig velge i4 eller i5.
-
Med fokus på de mest sportslige egenskapene
BMW M lanserer nå en ny spesialutgave basert på M4-serien. Nye M4 CS tetter nisjen mellom M4 Competition Coupé og spesialutgaven M4 CSL som kun kommer i 1000 eksemplar.
-
Andre forvarsel om hva vi har i vente
For et halvt år siden vi et første glimt av fremtidens designretning fra BMW. Nå kommer det neste, i form av en fremtidig SAV.
-
For store anledninger
Elbilene blir stadig større og mer komfortable. BMW i7 xDrive 60 Individual og Mercedes-Benz EQS 450 4Matic Manufaktur er bilene for de store anledningene.
-
Nytt byggesett for barn i alle aldre
Lego lanserer et nytt byggesett i serien Speed Champions i samarbeid med BMW M Motorsport.
-
BMW-hemmelighet inn bakdøren
Av og til får en designer lov til å fortelle en hemmelighet eller tre. Som BMWs sjefdesigner Domagoj Dukec nå gjør på sin Insta-konto.